Znáte tapioku? Vyrobte z ní dobrotu pro celou rodinu

Znáte tapioku? Tato zdravá potravina představuje skvělý zdroj sacharidů, neobsahuje lepek a je lehce stravitelná. To z ní činí adepta na superpotravinu, ze které připravíte mnoho dobrot. Co to tedy přesně je a jak uvařit tapiokový pudink?

Co je tapioka?

Tapioka je vlastně škrob z hlíz rostliny manioku, která pochází z Jižní Ameriky. Obrovskou výhodou tapioky je, že neobsahuje žádné alergeny, a tak je vhodná jak pro alergiky na lepek, tak pro celiaky. Navíc se jí nemusí bát ani vegetariáni, vegani nebo vyznavači paleo stravování. Skvěle poslouží i při těžkostech s trávením.

 

Tapioku najdete v obchodech ve formě světlých či černých tapiokových perel. Ty světlé se vyrábějí z bílé dužiny kořene manioku a černé můžete znát z nápoje bubble tea. Tmavou barvu získávají díky hnědému cukru.

 

Není to ale potravina pro všechny

Navzdory tomu, že je tapioka vhodná pro alergiky, diabetici by se jí měli spíše vyhýbat. Stejně tak lidé, kteří chtějí zhubnout či preferují tzv. low carb stravu. Tapioka totiž obsahuje velké množství jednoduchých sacharidů.

 

Proč jíst tapioku?

Tapioka v sobě spojuje hned několik výhod, kvůli kterým byste měli uvažovat nad jejím zařazením do svého jídelníčku. Jaké jsou tedy její hlavní plusy?

  • Je plná sacharidů a rychle vás zasytí. I když není plná živin, dodá vám potřebnou energii, i díky tomu si ji oblíbili sportovci. Sto gramů tapioky obsahuje zhruba 350 kalorií.
  • Pomůže vám s trávením podobně jako vláknina.
  • Obsahuje omega-3 a omega-6 mastné kyseliny, které si člověk nedokáže sám vytvořit. Díky tomu napomáhá tapioka ke správnému fungování mozku.
  • Obsahuje vitamin B, kyselinu listovou, vápník, hořčík, vlákninu, železo a komplexní polysacharidy, které v těle uvolňují glukózu postupně.

 

Tapioka v kuchyni

Tapioka samotná chutná trochu po bílcích a hořkých mandlích, více chuti jí dodají přidané ingredience. V kuchyni z ní nejčastěji připravíte tapiokový pudink, lze ji ale také použít do nápojů, k zahuštění jídel, rozemleté tapiokové perly se pak hodí do těst.

 

Základní recept na pudink z tapioky

Co budete potřebovat:

  • půl hrnku tapiokových perel,
  • plechovku kokosového mléka,
  • hrnek vlažné vody,
  • agávový sirup či jiné sladidlo,
  • ovoce, čokoládu, kokos, oříšky či cokoliv jiného na dochucení a zdobení.

 

Jak na to?

Postup přípravy je velmi jednoduchý. Do mísy dejte tapiokové perly, kokosové mléko, vodu a agávový sirup, vše promíchejte a nechce stát alespoň několik hodin, ideálně však přes noc. Poté směs postavte na sporák a přiveďte k varu, následně snižte plamen a za stálého míchání vařte 5 až 10 minut. Až vám tapioka zhoustne podobně jako pudink, odstavte ji ze sporáku a nalijte do sklenic nebo misek. Na závěr už jen přidejte ovoce, čokoládu či jinou ingredienci, kterou máte rádi.

 

TIP: Tapiokový pudink nevařte úplně dotuha, jelikož po vychladnutí ještě trochu zhoustne. Z tapiokových perel připravíte také skvělé toppingy na dorty, zákusky a jiné pokrmy, stačí když je namočíte a pak rozmixujete spolu s čerstvým ovocem, případně dosladíte, a povaříte 5 až 10 minut.

 

S tapiokou můžete různě experimentovat, zkuste například část vody nahradit vymačkanou pomerančovou šťávou. Myslete na to, že na půl hrnku tapioky je třeba použít 650 ml tekutin.

Dana Grófová

Vždy mě zajímalo psychické zdraví, to, jak být v pohodě a odbourat ze života stres. Ráda zkouším nová cvičení, meditaci či jógu, ale i další pomůcky, které mému zdraví a udržení psychické rovnováhy pomůžou. A správná strava a dobré zažívání jsou jednoduše základ.