Žlučníková dieta: co byste měli z jídelníčku vyřadit?

Máte potíže se žaludkem, trpíte žlučníkovými záchvaty nebo máte tendence k tvorbě žlučníkových kamenů? Vhodnou dietou a správnou stravou můžete těmto problémům předcházet. Chce to ale i pevnou vůli a nastavení zdravého životního stylu.

 

Žlučníková dieta je nejvíce vhodná pro ty, kteří trpí chronickými žlučníkovými obtížemi. A nevyhnou se jí ani ti, kteří jsou po operaci žlučníku. Než si ale sami naordinujete jakýkoliv stravovací režim, je vhodné navštívit gastroenterologa, který vám stanoví dietu na míru.

 

Jak poznáte, že váš žlučník není v pořádku?

Jedním z nejčastějších onemocnění žlučníku jsou žlučníkové kameny, ty však nepředstavují jediný problém, který může tento orgán postihnout. Mezi další onemocnění patří například zánět žlučníku, rakovina či žlučníkové záchvaty.

 

Příznaky žlučníkových kamenů:

  • nechutenství,
  • plynatost,
  • občasná nevolnost.

 

Žlučníkové kameny rozhodně nejsou žádná legrace a není radno je podceňovat. Snadno mohou po konzumaci těžkých a mastných jídel zapříčinit závažný problém v podobě žlučníkové koliky. Když je totiž v trávicím systému příliš mnoho tuku, spustí se kontrakce žlučníku, který tak chce vyloučit žluč a pomoct s trávením tuků. Při tom může dojít k uvolnění většího kamene, který se zasekne ve žlučovodu a způsobí bolesti břicha, jež odeznívají a zase se vracejí.

 

Žlučníková dieta a její základ

Pokud víte, že máte náchylný žlučník, předcházejte žlučníkovým kamenům dietou. Ta je vhodná nejen po operaci, ale i jako prevence. Základem doporučovaných opatření je dodržování pitného režimu, správná strava, pohyb a udržování relativně stálé hmotnosti. V tomto případě také platí, že snídaně je základ dne, proto byste ji zejména při žlučníkové dietě neměli vynechávat. Právě díky snídani se totiž vyplaví přes noc nahromaděná žluč.

 

U žlučníkové diety je důležité snížit množství cukrů a tuků ve stravě, která by měla být pestrá a lehce stravitelná. Dbejte tak nejen na výběr potravin, ale i na jejich úpravu. Vybírejte si potraviny snižující cholesterol a s dostatečným obsahem živin a vlákniny.

 

Mezi vhodné potraviny při žlučníkové dietě patří:

  • olivový olej,
  • brambory,
  • ovoce bez slupky,
  • vaječné bílky,
  • citrusové šťávy,
  • zelenina jako mrkev, dýně, řepa (neprojímavá zelenina),
  • kuřecí, telecí, hovězí maso,
  • ryby,
  • bylinkové čaje,
  • rýže,
  • těstoviny.

 

Naopak byste se měli vyhýbat:

  • kynutému těstu,
  • pečivu v nadměrném množství,
  • tučným masům,
  • šlehačkám,
  • zrajícím a plísňovým sýrům,
  • uzeninám,
  • alkoholu,
  • kávě,
  • syceným nápojům,
  • nadýmavé zelenině (jako je např. kapusta),
  • luštěninám,
  • smaženým jídlům,
  • peckovinám a drobnému ovoci.

 

Jezte méně a častěji, vařte na páře

Vedle nevynechávání snídaní se doporučuje jíst častěji, ale v menších porcích. Při úpravě surovin zapomeňte na smažení, opékání na tuku nebo fritování. Mnohem vhodnější je vaření a dušení. Vaření v páře je pak jedním z nejzdravějších způsobů přípravy jídla, které v surovinách uchová co nejvíce vitaminů a minerálních látek, které jsou v nich obsaženy.

 

Pokud neodoláte pečenému masu, zkuste ho péct v alobalu v horkovzdušné troubě. Na zahuštění používejte spíše rozmixovanou zeleninu či nastrouhaný brambor. Pokud milujete vývary, při žlučníkové dietě pro vás budou vhodnější slabší masové nebo zeleninové vývary.

 

 

Dana Grófová

Vždy mě zajímalo psychické zdraví, to, jak být v pohodě a odbourat ze života stres. Ráda zkouším nová cvičení, meditaci či jógu, ale i další pomůcky, které mému zdraví a udržení psychické rovnováhy pomůžou. A správná strava a dobré zažívání jsou jednoduše základ.