Zásady zdravého stravování: Dodržujete je i vy?

Zdravé stravování dnes patří k velmi diskutovaným tématům. Lidé se učí jíst zdravě a dbají na to, jaké potraviny nakupují. Pokud si ale myslíte, že jíst zdravě znamená cpát se pouze zeleninou, jste na omylu. Jíst můžete vlastně téměř cokoliv, je ale důležité, abyste dodržovali zásady zdravého stravování.

Zdravé stravování ovládáme (z teoretického hlediska) všichni. Doopravdy se však o jeho zásady začneme více zajímat, až když chceme změnit svůj životní styl k lepšímu nebo třeba zhubnout. V takovou chvíli bychom si měli uvědomit, z čeho své tělo živíme – skvělým způsobem je zapisování veškerého jídla, které sníte za jeden týden. Odpovídá váš týdenní jídelníček zásadám zdravého stravování?

Chcete zhubnout? Jezte zdravě a s rozumem

Pokud chcete zhubnout, jídlo je základ. Nepouštějte se bez rozmyslu do různých diet, které vás nebudou bavit, jídlo vám nebude chutnat, a navíc je tu velké riziko, že po skončení diety nastoupí jojo efekt. Abyste zhubli zdravě, jídelníček měňte postupně, nechtějte změnu okamžitě, hubnutí není rychlý proces a rozhodně vynechte diety slibující, že za týden zhubnete 10 kilo. A už vůbec se nepouštějte do hladovění, které může způsobit i opačný efekt, jelikož hladovějící tělo si bude ukládat tuky na „horší časy“.

Zásady zdravého stravování

Zásady zdravého stravování byste si měli osvojit a zejména se jimi řídit. Víte, jaké zásady byste měli dodržovat?

Snídaně ovesná kaše

Snídejte

Ano, existují různé názory, a to i ze stran odborníků, které říkají, že snídaně vlastně není zase tak důležitá, ale opak je pravdou. Svůj den byste vždy měli začínat snídaní. Ta doplní energii a připraví vás na celý den. Kombinujte, dejte si sladkou, slanou snídani, jezte, co vám chutná a vyhovuje.

Pokud vám opravdu snídaně ráno prostě nejede, počkejte buď hodinku po probuzení, nebo i trochu déle, a snídani si dejte pak.

Jezte pravidelně

Není nutné jíst 7 jídel denně, ale měli byste jíst pravidelně. Snídaně, oběd a večeře je základ. Snažte se dodržovat pravidelné časy a mezi jednotlivými chody dopřejte tělu čas na trávení alespoň 2 a půl hodiny. Jen tak bude vaše tělo fungovat rovnoměrně.

Nepřejídejte se. Pokud nepociťujete hlad, zbytečně do sebe jídlo necpěte. Nemusíte mít snídani, svačinu, oběd, svačinu a ještě večeři. Jestli necítíte hlad mezi jídly, svačinu můžete vynechat, nebo v opačném případě si dopřát například oříšky nebo ovoce či zeleninu.

Pitný režim

Mějte dostatek tekutin

Pitný režim je často kamenem úrazu. Pijeme málo, zejména při práci na pití zapomínáme. Během dne byste přitom měli vypít ideálně 1 a půl až 2 litry vody. Pokud máte problém dodržovat pitný režim během dne, zkuste chytrou láhev nebo aplikaci v telefonu, která vám vždy dá vědět, že je čas se napít. Vždy mějte po ruce sklenici s vodou, nejlépe čistou. Vyhněte se popíjení sladkých nápojů, čaje a kávy celý den, čistá voda je nejvhodnější.

Dbejte na kvalitu a čerstvost

Vyvážený jídelníček musí obsahovat kvalitní a čerstvé potraviny. Jezte dostatek zeleniny a ovoce, které obsahují mnoho vitaminů a minerálů a dalších tělu prospěšných látek. Nakupujte sezónní potraviny, nebojte se zajít na trhy a odebírat od farmářů.

Mějte pestrý jídelníček

Rozmanitost je důležitá. Nemusíte si připravovat složitá jídla, držte se jednoduchosti, ale dbejte na rozmanitost – v jídelníčku mějte maso, ryby, mléčné výrobky, ovoce i zeleninu. Pokud jste vegetarián či vegan, nahraďte maso a mléčné výrobky potravinami jako například tofu, sójou, halloumi sýrem nebo tempeh.

Žena u vody

Nezapomínejte na pohyb

Pohyb je velmi důležitou součástí zdravého životního stylu. Můžete jíst jakkoliv zdravě, ale nebude to mít takový účinek, jako když k tomu přidáte i pohyb. Nemusíte být aktivní sportovec, stačí, když sem tam vyměníte tramvaj za chůzi, nebo vystoupíte o zastávku dříve a zbytek cesty dojdete pěšky, nebo příště místo výtahu zvolíte schody. Pravidelný pohyb a zdravá strava jdou ruku v ruce a uvidíte, že vaše tělo se vám odmění. A navíc pohybem podpoříte i metabolismus.

Dana Grófová

Vždy mě zajímalo psychické zdraví, to, jak být v pohodě a odbourat ze života stres. Ráda zkouším nová cvičení, meditaci či jógu, ale i další pomůcky, které mému zdraví a udržení psychické rovnováhy pomůžou. A správná strava a dobré zažívání jsou jednoduše základ.