Zásadotvorné (zásadité) potraviny: Proč jsou pro náš organismus prospěšné?

Kyselinotvorné a zásadotvorné potraviny jsou skupinami potravin s rozličným vlivem na náš organismus. Ty zásadotvorné najdete běžně v kuchyni. K čemu slouží a proč jsou pro nás tak prospěšné?

Co jsou zásadotvorné (zásadité) potraviny?

Zásadotvorné potraviny jsou běžnou součástí našich jídelníčku a ani o tom nevíme. Běžně je má každý v kuchyni– například mrkev nebo banány. Právě zásadotvorné potraviny nám pomáhají v případě překyselení organismu. Jelikož je většina z nich rostlinného původu, nebudou s nimi mít problém ani vegetariáni nebo vegani, kteří patří k nejčastějším skupinám, co se týče omezení ve stravování.

 

Jak by měl vypadat správný jídelníček?

Pokud bychom se bavili o ideálním jídelníčku, mělo by v něm být zařazeno až 80 % zásadotvorných potravin. Zbylých 20 % pak tvoří potraviny kyselinotvorné. Není to tedy tak, že byste kyselinotvorné potraviny neměli jíst vůbec, stačí je omezit. Díky tomu, že v jídelníčku bude převládat zásadotvorná skupina, můžete svůj organismus chránit před různými onemocněními jako cukrovka nebo i zánět ledvin.

 

Zásadotvorné potraviny – seznam

Co byste tedy přesně do svého jídelníčku měli zahrnout?

  • Zelenina – baklažán, brokolice, česnek, cibule, cuketa, řepa, fazole, křen, klíčky a výhonky, mořská řasa, houba, petržel, ředkev, salát, okurka, brambora, pórek, dýně, topinambur, mrkev, kedlubna,
  • ovoce – banán, jahoda, meruňka, mango, fík, hruška, malina, broskev, višeň, třešeň, ananas, avokádo, citron, borůvka, hroznové víno, grep, angrešt, jablko, meloun, pomeranč, sušené ovoce,
  • ořechy – lískový ořech, mandle, slunečnicové semínko, dýňové semínko,
  • mléčné výrobky a vejce - vaječný žloutek, čerstvé a sojové mléko,
  • dostatek vody – čistá pitná voda, černý a bylinkový čaj.

 

Existuje i množství neutrálních potravin, které vám nijak neuškodí. Mezi nimi například obilninová káva, kešu, kaštan, vlašský ořech nebo pistácie, rajče, hrášek, paprika, špenát, ale třeba i máslo, jogurt a čerstvá smetana. Pokud si rádi dopřejete pečivo, sáhněte po tom celozrnném a tmavém.

Zásadotvorné potraviny - ovoce 

Zásadotvorné potraviny a hubnutí

Zásadotvorné potraviny jsou vesměs rostlinného původu a jako takové mají skvělý vliv na správnou životosprávu. Není to ale tak, že když budete jíst jen je, tak zhubnete. Ano, pomohou vám váhu částečně zredukovat. Pokud ale chcete opravdu zhubnout, je potřeba i rozdělit si svůj denní příjem bílkovin a sacharidů a mít dostatek pohybu. Vždy je proto lepší se obrátit na odborníky, kteří vám přesně řeknou, co máte dělat, a sestaví vám jídelníček na míru.

 

Příčiny překyselení organismu

Velmi často se dnes konzumují kyselinotvorné potraviny. To ale často vede k překyselení organismu. Navíc připočteme-li stres a nedostatek pohybu, můžeme si uhnat různá onemocnění. K nejčastějším příčinám překyselení patří:

  • Nedostatek tekutin,
  • nedostatek pohybu,
  • nevyvážená strava,
  • stres,
  • špatné stravovací návyky,
  • narušení střevní mikroflóry.

Překyselení zjistíte z testů, ale i pozorováním příznaků, jako jsou ekzémy, vyčerpání, špatné trávení, vypadávání vlasů nebo bolesti kloubů.

 

Které potraviny jsou kyselinotvorné?

Mezi kyselinotvorné potraviny patří zejména maso a ryby, ale také některá zelenina, obilniny nebo alkohol. Kterým potravinám se vyhnout?

  • Zelenina – hrách, kukuřice, čočka, konzervovaná zelenina, artyčoky,
  • ořechy – arašíd, sezamové semínko,
  • mléčné výrobky a vejce – čerstvý sýr, plnotučné trvanlivé mléko, parmazán, slepičí vejce, kyselá smetana, tvaroh, sýry,
  • nápoje – alkohol, káva, sladká limonáda, perlivá minerálka,
  • maso a ryby – králík, hovězí, kuřecí, krůtí, vepřové, ryby, telecí, šunka, zajíc, jehněcí, husa,
  • pečivo a obilniny – bílé pečivo, těstoviny, ječmen, kukuřičný škrob, pšeničná mouka, ovesné vločky, pšeničná krupice.

 

Jak na odkyselení organismu?

Termín překyselení/odkyselení organismu, se kterým se setkáváme čím dál častěji, není tak úplně medicínský výraz a přísně vzato vlastně vůbec neexistuje. V těle neustále dochází k výkyvům a ustálení rovnováhy, tedy i v případě té acidobazické neboli pH. Tělo si s výkyvy poradí samo a i případnou nadbytečnou kyselost vyloučí.

Svému tělu ale můžete pomoci tak, že ho nebudete zbytečně zatěžovat špatným životním stylem. Je potřeba do jídelníčku zařadit právě zásadotvorné potraviny. Jezte hodně zeleniny a ovoce, snažte se denně vypít alespoň 2 litry čisté vody, omezte alkohol, naučte se správně dýchat, odbourat nadbytečný stres, dopřejte si denně nějaký pohyb, procházku či krátké cvičení doma a mějte dostatek spánku – ideálně 7 až 8 hodin. Tímto nejen odkyselíte organismus, ale i posílíte svou imunitu. A to v dnešní době potřebujeme jako sůl.

 

Čtěte dál:

Jak posílit imunitu v období koronaviru?
Jak se vyvarovat nákaze během epidemie koronaviru
5 zdravých receptů, které podpoří vaše trávení

Dana Grófová

Vždy mě zajímalo psychické zdraví, to, jak být v pohodě a odbourat ze života stres. Ráda zkouším nová cvičení, meditaci či jógu, ale i další pomůcky, které mému zdraví a udržení psychické rovnováhy pomůžou. A správná strava a dobré zažívání jsou jednoduše základ.