Víte, co způsobuje neustálou chuť na sladké?

Zase vás honí mlsná? Chuť na sladké je přirozená, ale pokud ji pociťujete neustále, může to značit, že vašemu tělu něco chybí. Co způsobuje neustálou chuť na sladké a jak se odnaučit jíst sladké?

Chuť na sladké máme občas všichni, někdo více, někdo méně. A není žádná tragédie, když si sem tam něco sladkého zakousnete. Jestli je ale cukrárna vaší pravidelnou zastávkou cestou domů z práce, může vaši neustálou chuť na sladké způsobovat něco jiného. Navíc s velkým množstvím sladkého bude stoupat i vaše váha a přílišná konzumace čokolády se může projevit i na zhoršené kvalitě pleti.  

Co způsobuje neustálou chuť na sladké?

Většina lidí přirozeně preferuje sladká jídla, není to nic špatného. Neustálá chuť na sladké je ale často způsobena špatnou životosprávou a kolísáním cukru v krvi. Velmi důležitý je také životní styl, pokud máte příliš stresu v životě, budete inklinovat k tomu, dát si čokoládu na zlepšení nálady, stejně tak to funguje, když máte nedostatek spánku a tělo si pak žádá něco, z čeho získá energii.

Ptáte se „co mi chybí, když mám chuť na sladké“? Existuje několik příčin, proč máme na sladké chuť:

1.    Nepravidelné stravování

Vynechávání jídel, hladovění, špatné diety. To všechno způsobuje, že váš organismus je vyhladovělý, a pak si to vynahradí tím, že večer vyluxujete celou lednici i spíž. Vždy se proto snažte si přes den najít chvilku na jídlo, i když máte nabitý program a nestíháte. Musíte myslet především na sebe, všechno ostatní může chvíli počkat, než se najíte. Pokud víte, že vás čeká náročný den, připravte si jídlo dopředu. Nemusí to být nic složitého, stačí i salát s kuřecím masem nebo rybou. A přibalte si do tašky rychlou svačinku, například oříšky, sušené ovoce či trochu zeleniny, ať už okurku, mrkev nebo celer. Při pravidelném stravování během dne nebudete mít večer chuť sníst všechno, co vám přijde pod ruku.

V případě, že chcete hubnout, je strava ještě důležitější, rozhodně nenabíhejte na režim hladovění jen tak ze dne na den a z náhlého rozmaru. Změna musí být plynulá a postupná a vždy je nejlepší se poradit s odborníkem, který vám řekne, jak se správně stravovat. Častokrát zjistíte i to, co vám chybí a čeho byste do svého jídelníčku měli zařadit mnohem více (například máte nedostatek železa, vitaminů či různých minerálních látek).

Čokoládový koláč

2.    Nedostatek energie a sacharidů

Energetický příjem a výdej by měly být v rovnováze. Když tomu tak není, mohou se objevit chutě na sladké. Jednoduše řečeno, chybí vám energie. Pokud sportujete, přizpůsobte tomu i svůj příjem. Dopřejte si snídani bohatou na bílkoviny, vlákninu i zdravé sacharidy, abyste doplnili potřebnou energii.

Nezapomínejte, že hodně stresu z vás energii drancuje často mnohem více než sport. Nesnažte se své trápení zajídat čokoládou, ale jezte pravidelně. Pokud si to situace vyžaduje, navštivte odborníka, ať už terapeuta nebo psychologa, pomáhá i jen obyčejné vypovídání se ze všech současných problémů a pocitů. Uvidíte, že se vám uleví a budete v psychické pohodě.

Hubnete? Strava je na prvním místě

V případě, že chcete zhubnout a v průběhu dne cítíte, že jste unavení a vyčerpaní, značí to, že byste měli svůj příjem maličko navýšit. Možná sice budete hubnout trochu pomaleji, ale mnohem zdravěji.

I nedostatek sacharidů způsobuje chuť na sladké. Říká se, že je lepší z jídelníčku úplně vynechat přílohy a pečivo, zejména to, z bílé mouky. Mnoho odborníků ale tento mýt již dávno vyvrátilo a staví se na stranu „ne nutně vynechat, ale omezit“. Nedostatek sacharidů se ve vašem těle začne projevovat poklesem cukru v krvi, přičemž hlavním příznakem je v tomto případě právě zvýšená chuť na sladké. Nemusíte se tedy úplně vzdát pečiva ani příloh, ale omezte jejich konzumaci a do jídelníčku zařaďte více luštěnin a celozrnných výrobků.

3.    Nedostatečný pitný režim

Znáte to, jak se říká, že hlad je převlečená žízeň? Na tomto rčení je mnoho pravdy, často si to ani neuvědomujeme, ale pokud během dne nemáte dostatečný příjem tekutin, můžete pociťovat hlad, který jen tak nezaženete. Proto dodržujte pitný režim a snažte se během dne vypít alespoň 1,5 litru vody, nejlépe doporučené 2 litry (v létě a horkých dnech klidně více).

Dnes jsou na trhu i různé chytré láhve, které vám dají vědět, kdy se máte napít. Jednoduše začnou blikat, některé můžete propojit i s aplikací v telefonu a mít tak o svém pitném režimu větší přehled. Stejně tak i chytré hodinky, fitness hodinky a náramky mají funkci, kdy vám na ruce zavibrují a dají vám tak najevo, že je čas se napít. Nejlepší je pít čistou vodu, čaj a minerální vody není dobré pít po celý den a jejich konzumaci během dne se tak snažte omezit.

Další příčiny chutě na sladké

K dalším příčinám, které způsobují chuť na sladké, patří i nuda. Jednoduše jíme z nudy, většinou něco sladkého, nebo to střídáme se slaným. Snažte se to nedělat a jíst opravdu jen tehdy, když máte hlad. Častou příčinou jsou i zlozvyky a špatné návyky, například to, že když nakupujete potraviny, automaticky do košíku přihodíte i sladkosti. Návyky si s sebou neseme a vytváříme od dětství, třeba si sladkou chuť spojujete se sladkým čajem, ke kterému vám babička vždy dala sušenku, výlety, na které vám rodiče balili sladkosti, nebo i sladkou chuť kávy. Tady je pak velmi důležitá sebekázeň a dodržování zdravého jídelníčku, časem se pak chutě na sladké ustálí.

Čokoládové sušenky

Jak se zbavit chuti na sladké?

Chutím na sladké můžete snadno předcházet, pokud dodržíte několik pravidel:

  • dodávejte svému tělu pravidelnou stravu (nejlépe alespoň 3 jídla denně),
  • jezte kvalitní potraviny (zařaďte do jídelníčku zeleninu, luštěniny i obilniny jako kuskus nebo bulgur),
  • neodpírejte si svačinu (pokud pociťujete hlad mezi jídly, dopřejte si svačinu v podobě ovoce či oříšků),
  • dodržujte pitný režim,
  • dopřejte si kvalitní spánek (ideálně 7-8 hodin),
  • snažte se nepodléhat stresu a nezajídat ho.

Návodů, jak nejíst sladké, je mnoho. Tělo můžete například obelstít tak, že místo cukru v jídle použijete stévii, javorový či datlový sirup nebo med. Ani v případě přírodních sladidel byste to ale neměli přehánět, zkuste se raději naučit pít kávu a čaj bez cukru. Vyhýbejte se i limonádám a slazeným vodám, vyměňte je za čistou vodu s citronem a mátou. 

Pokud máte pořád chuť na něco sladkého, možná máte nedostatek chromu. V tomto případě je ale lepší se už poradit s lékařem nebo lékárníkem, který vám poradí, jaký přípravek bude pro vás nejvhodnější. 

Jak se odnaučit jíst sladké?

Odnaučit se jíst sladké, ať už čokolády, dortíky nebo koláče, je snadnější, než se může zdát. Chce to ale dávku pevné vůle. Začněte s tím, že sladkosti přestanete kupovat nebo je při nákupech nahraďte zdravější variantou, třeba opravdu kvalitní minimálně 85% čokoládou. Když vás bude honit mlsná, dejte si raději kousek sezónního ovoce, oříšky nebo jogurt. Ani zákusků se nemusíte vzdát úplně, vyměňte je ale za dietní variantu, například bezlepkové zákusky či ovocné s jogurtem, a babiččiny kynuté buchty si dejte opravdu jen jednou za čas.

Velmi oblíbené jsou smoothie, ale pozor, nepřidávejte do nich příliš sladidel a raději přihoďte banán, který smoothie přirozeně osladí.

Některé druhy zeleniny mají také nasládlou chuť, například mrkev nebo hráškové lusky či kukuřice. Dejte si příště raději kousek některé z těchto druhů zeleniny, pokud vás přepadne chuť na sladké. Když si je nakrájíte na menší kousky, můžete je klidně chroupat i u televize.

Základem je také dostatek pohybu. Ten je, stejně jako pravidelná strava, základním kamenem nejen při hubnutí, ale také v případě, když se chcete zbavit chuti na sladké. Když budete vykonávat nějakou aktivitu, nebudete mít čas myslet na mlsání. Energii pak můžete místo cukru doplnit proteiny. Ze začátku to může být náročnější, ale dejte tomu několik dní a uvidíte, že chuť na sladké vás přejde.

 

Čtěte dál:

Bezlepková dieta: Tipy na bezlepkové recepty

Palačinky – recept na slanou, sladkou i banánovou variantu

5 zdravých receptů, které podpoří vaše trávení

Dana Grófová

Vždy mě zajímalo psychické zdraví, to, jak být v pohodě a odbourat ze života stres. Ráda zkouším nová cvičení, meditaci či jógu, ale i další pomůcky, které mému zdraví a udržení psychické rovnováhy pomůžou. A správná strava a dobré zažívání jsou jednoduše základ.