Projímavé potraviny při problémech se zácpou

Nepříjemnost v podobě zácpy nás může potkat na dovolené, v nemoci, ale i tehdy, když se špatně stravujeme. Pomoci nám mohou potraviny s projímavými účinky. Které to jsou?

 

Zácpa je nepříjemnou záležitostí, ať už ji způsobilo cokoliv. Často se ale v naší společnosti neřeší a považuje se za běžný problém. Zácpa ale může přinášet i různá rizika v podobě onemocnění. Způsobena je špatnou střevní mikroflórou, antibiotiky, ale také nevhodnou stravou či stresem. V takovém případě nám mohou pomoci tzv. projímavé potraviny. Některé z nich mohou působit silněji než jiné.

 

Co způsobuje zácpu?

Zácpa je ve většině případů způsobená špatnou životosprávnou – špatný pitný režim, nadměrná konzumace sladkostí, nepravidelné stravování, ale také stres a nedostatek pohybu. Samozřejmě mohou být příčinou i obtíže se štítnou žlázou, hemeroidy, zánět močových cest nebo užívání některých léků.

 

Jak se vyhnout zácpě?

Zdravá strava, pravidelný pohyb a dostatek tekutin jsou základním předpokladem při prevenci zácpy. Je dobré vyhýbat se různým sladkostem, bonbonům, chipsům nebo sušenkám. Doporučuje se nejíst smažená jídla a fast food každý den – tato jídla jsou pro naše tělo těžko stravitelná. Prevencí proti zácpě je i to, že do svého jídelníčku zařadíte probiotika, ať už jako doplněk stravy, nebo v přírodní formě.

 

Vzdejte se kávy a alkoholu

Ráno bez kávy si mnozí neumí představit. Pravidelný rituál, kdy s hrnkem kafe usedáme k práci, nám ale může přivodit problémy v podobě zácpy, přestože u mnoha lidí má spíše opačný efekt. Stejně tak i sklenička vína večer. Oba nápoje, jak káva, tak alkohol, naše tělo odvodňují. Při zácpě je proto velmi důležitý pravidelný pitný režim a pití pouze čisté vody. Nedoporučuje se ani černý čaj, který je vhodnější spíše při průjmu než při zácpě.

 

Projímavé potraviny

Akutní zácpa nás může potkat kdekoliv. Nejčastěji na dovolené a v případech změny denního režimu a jídelníčku. Jestli vás ale trápí zácpa, mohou vám pomoci právě projímavé potraviny. Jaké potraviny mají projímavé účinky?

Ovoce

To, co se zpravidla nedoporučuje jíst při průjmu, nám pomůže při zácpě. Některé druhy ovoce mají projímavé účinky, jako například švestky, meruňky, jahody, jablka, hrozny nebo fíky.

Zelenina

Zelenina je bohatá na vlákninu a projímavé účinky mají například mrkev, řepa nebo čerstvé zelí. Bílé zelí má vysoký obsah vlákniny, která je při zácpě velmi prospěšná.

 

Výše zmíněné potraviny se řadí k tzv. silně projímavým potravinám často s vysokým obsahem vlákniny. Kromě těch ale mezi potraviny s projímavými účinky patří černý chléb, meloun, dýně, med či rostlinný olej. Dále též koření, jako je kmín, fenykl, kurkuma.

 

Ovocné a zeleninové šťávy

Šťávy a dnes velmi oblíbené smoothies jsou při problémech se zácpou rovněž velmi prospěšné. Pozor si ale dejte na zelené šťávy, které nemusí žaludku hned sednout a po jejich vypití při zácpě mohou způsobit tvorbu plynů a jiné potíže. Je proto potřebné tělo na čerstvou šťávu zvykat postupně a na začátku si ji mixovat třeba s mrkví nebo různým ovoce.

Aloe vera

Aloe vera se zdá být lékem téměř na vše – pomůže při zánětech, popáleninách, odřeninách a jiných poraněních. Obsahuje ale i množství minerálních látek, vitaminů, aminokyselin a enzymů. Projímavý účinek má šťáva z listů.

Zázvor

Zázvor je také možné zařadit mezi projímavé potraviny. Kromě toho podporuje trávení, rozklad bílkovin a snižuje cholesterol a cestovní nevolnost. Přidejte si ho do jídla nebo si z něj uvařte čaj.

Mátový a heřmánkový čaj

Pro zklidnění žaludku i střev skvěle působí mátový a heřmánkový čaj. Mátový čaj je účinný též při syndromu dráždivého tračníku. Heřmánkový čaj zase uklidňuje sliznici trávicího traktu a navíc vám zklidní i nervy a sníží stres.

 

Čtěte dál:

Dieta při průjmu: Jak pomoct svým střevům?
Víte, proč byste k antibiotikům měli užívat probiotika?
Pusťte se do předjarního běhání! Rady pro běžecké začátečníky

Dana Grófová