Nejčastější omezení ve stravování: Vegetariánství, veganství a vitariánství

K alternativním způsobům stravování se dnes lidé uchylují víc než kdy předtím. Ať už jde o často skloňované vegetariánství či veganství, nebo i vitariánství, frutariánství a další. Prospívá ale takové stravování vašemu zdraví?

Vegetariánství

Vegetariánství, které dnes patří k nejčastějším alternativním způsobům stravování, vychází z toho, že se vzdáte konzumace masa. Existuje ale i několik podmnožin vegetariánství – semivegetariánství, pulovegetariánství, pescovegetariánství, či laktoovovegetariánství, které živočišné produkty v jisté míře obsahují. Ty často tolerují konzumaci kuřecího masa, ryb, mořských plodů, ale i mléka, vajec a mléčných výrobků.

Pozitiva vegetariánství

Jedním z nejvýraznějších pozitiv vegetariánství je snížení rizika vzniku rakoviny a kardiovaskulárních onemocnění. Vegetariáni mají také otpimální hladinu cholesterolu a lepší trávení. Podle statistik má navíc vegetariánství pozitivní vliv i na délku života.

Rizika vegetariánství

Často největším rizikem je nízký příjem bílkovin a nenasycených mastných kyselin, ale také železa, vápníku, jódu nebo i vitamínu B12. Proto je velmi důležité dbát na vyváženou stravu a snažit se čerpat zmíněné živiny z jiných potravin. Ve vyváženém jídelníčku vegetariána by neměla chybět spousta luštěnin (ideální je kombinace čočky, hrachu a fazolí), obilovin (střídejte kuskus, jáhly, rýži, quinou či bulgur), mléčných výrobků a zeleniny.

Vegetariánství, veganství, vitariánství

Veganství

Veganství je striktnější forma vegetariánství. Jejím základem je pouze rostlinná strava a žádná konzumace živočišných produktů (včetně medu, mléka a vajec). 

Pozitiva vegantství

Co se týče pozitiv veganství, jsou shodná s vegetariánstvím. Nespornou výhodou je také pozitivní efekt na psychické zdraví, především pak zmírnění úzkostí.

Rizika veganství

Rizika jsou rovněž podobná, jako u vegetariánství. Nicméně absolutní vyloučení živočišných produktů z jídelníčku může vést k nedostatku minerálů a vitamínů, jako je jód, vitamín B12, B2, D, zinek a železo. Veganství mimo jiné může mít také nepříznivý vliv na vstřebávání minerálních látek, právě z důvodu příjmu velkého množství vlákniny a rostlinných kyselin. Stejně jako u vegetariánství, i zde si pohlídejte, abyste svému tělu každý den dodávali potřebné živiny, byť z rostlinných zdrojů. Pokud se rozhodnete pro veganství, zařaďte do svého jídelníčku více celozrnných obilovin, sójových výrobků, luštěnin a tmavé listové zeleniny.  

Vitariánství

Vitariánství je založeno na konzumaci stravy v syrovém stavu, tedy v její přirozené formě. Jídlo lze tepelně upravit pouze při teplotách maximálně do 42 stupňů Celsia, aby si zachovalo enzymy. I proto jde spíše o konzumaci rostlinné stravy – zelenina, ovoce, obilniny, houby, ořechy apod. Jsou však i vitariáni, kteří konzumují také mléko, avšak v nepasterované podobě, nebo mléčné výrobky. 

Pozitiva vitariánství

Vitariánství má pozitiva zejména v uchování vitamínů, minerálů a antioxidantů. Tím udržuje v těle rovnováhu a do organismu se díky tomu dostane vše potřebné. Tím hlavním jsou ale enzymy, které raw strava obsahuje. Právě enzymy totiž pomáhají se štěpením živin a trávením. Vitariáni mají lepší obranyschopnost, nejsou tak často unavení nebo vyčerpání a mívají zdravější vlasy a pleť.

Rizika vitariánství

Asi největším rizikem vitariánství je nutriční deficit, který dlouhodobou konzumací syrové stravy může vzniknout. Také velké množství vlákniny může být problém a způsobit zažívací problémy.

Vegan snídaně

Jak začít s alternativním stravováním?

Ať se chcete stravovat jako vegetarián, vegan či vitarián z jakéhokoliv důvodu, vždy by mělo jít o postupnou změnu. Radikální změna stravování nikdy není dobrou volbou a může velmi negativně ovlivnit jak organismus, tak i vaši psychiku. Pokud jste doteď byli masožroutem, vyřazujte maso postupně a nahrazujte ho jinými potravinami. Pomoci ve změně stravování vám může i harmonogram. V něm si sepíšete, jak budete svůj jídelníček měnit – přidáte více zeleniny, nahradíte některé potraviny. 

Je také dobré užívat probiotika, která vám s přechodem na jinou stravu pomohou. Při jejich výběru se ale dívejte na to, zda se bakterie dostanou až do střev. Pokud se tobolka rozpustí už v žaludku, žaludeční kyseliny převážnou většinu z bakterií zabijí.

 

Čtěte dál:

Co to jsou probiotika?
Víte, proč byste k antibiotikům měli užívat probiotika?
5 zdravých receptů, které podpoří vaše trávení

Dana Grófová

Vždy mě zajímalo psychické zdraví, to, jak být v pohodě a odbourat ze života stres. Ráda zkouším nová cvičení, meditaci či jógu, ale i další pomůcky, které mému zdraví a udržení psychické rovnováhy pomůžou. A správná strava a dobré zažívání jsou jednoduše základ.