Dietní omyly při průjmu – piškoty vás nezachrání

Průjem je nepříjemná záležitost, která dokáže čas od času potrápit snad každého. Mnoho lidí přitom moc neřeší, jak se průjmu co nejlépe zbavit pomocí stravovacích opatření. Anebo často dají na mylné rady, které jim mohou průjem ještě zhoršit.

Piškoty či hořká čokoláda se často mylně považují za nejlepší lék na průjem. Přitom vám tyto potraviny nemusejí vůbec pomoct, nebo vám mohou naopak dokonce uškodit. Ze všeho nejdřív je nutné odhalit příčinu průjmu, může ho způsobit virová nebo bakteriální infekce ze závadných potravin či nápojů. Svou roli někdy sehraje i stres. Problém ale může být i jinde, neváhejte proto navštívit lékaře, pokud průjem přetrvává déle nebo máte-li například velké křeče a další potíže.

 

Jak zastavit průjem?

Pokud jde o běžný průjem bez dalších přidružených obtíží, je důležité pít hodně vody. První den se nedoporučuje nic jíst, jen přijímat dostatečné množství tekutin. Poté svůj jídelníček alespoň na týden omezte a postupně do něj zařazujte malé porce. Vhodná je například vařená nebo dušená zelenina, potraviny bohaté na draslík a sodík, jako jsou ryby nebo kuřecí maso. Vyhněte se rozhodně různým smaženým, kořeněným jídlům, sladkým nápojům i ovoci. Nevhodné jsou taktéž ty druhy zeleniny, které nadýmají, jako například kapusta, nebo luštěniny.

 

Ideální dieta při průjmu neexistuje, jsou ale potraviny, které se doporučují a které zase ne. Obecně platí, že prvních 24 hodin není žádoucí přijímat jídlo, doplňujte proto hlavně tekutiny, ideálně čistou vodu nebo bylinkový čaj. Při průjmu si naopak nepomůžete konzumací alkoholu, kávy či mléčných výrobků.

 

Častým omylem je konzumace pečiva nebo sucharů

Pečivo váš žaludek zatěžuje a při průjmu je vhodné si ho na pár dnů raději odepřít. To se týká jak bílého pečiva, tak i toho celozrnného. Ani suchary nebo piškoty, které se často doporučují, nemusí být vaší spásou. Samozřejmě je to individuální, ovšem mnohé tyto výrobky jsou vyráběny z pšeničné mouky a ta obsahuje fruktany, které mohou váš stav spíše zhoršit. Zejména pokud máte citlivější žaludek.

 

I další z tradovaných receptů na průjem – hořká čokoláda – může nadělat více škody než užitku. Vysoký obsah kakaové hmoty nebo tuku může způsobit zhoršení stavu, proto ji raději v prvních dnech potíží nekonzumujte.

 

Zkuste asijské speciality

Naopak velmi prospěšné mohou být některé z tradičních korejských nebo japonských pokrmů. Zkuste například kimči (nakládané zelí) nebo natto (fermentované sójové boby). Konzumací fermentovaných potravin dodáte střevní mikroflóře zdraví prospěšné bakterie a obnovíte narušenou rovnováhu ve střevech. Vhodné je také zařadit do jídelníčku probiotika, která napomohou k obnově střevní mikroflóry.

 

 

Dana Grófová

Vždy mě zajímalo psychické zdraví, to, jak být v pohodě a odbourat ze života stres. Ráda zkouším nová cvičení, meditaci či jógu, ale i další pomůcky, které mému zdraví a udržení psychické rovnováhy pomůžou. A správná strava a dobré zažívání jsou jednoduše základ.