Dieta při průjmu: jak pomoct svým střevům?

Průjem nejenže je nepříjemný, ale je také průvodcem různých onemocnění. Abyste si s ním poradili a vše přežili ve zdraví, musíte pít hodně vody a dodržovat dietu při průjmu. Co vám pomůže?

Co způsobuje průjem?

Průjem je často indikátorem problémů a onemocnění. Nejčastější příčinou průjmu bývá virová a bakteriální infekce. Chytit ji můžete například ze špatné potravy, nápoje, ale i ze stresu nebo z antibiotik. Všechny zmíněné věci mají vliv na organismus a zatěžují náš žaludek. To má v konečném důsledku špatný vliv na střevní mikroflóru.

Průjem můžete mít například i proto, že jste snědli nadměrné množství ovoce nebo zeleniny. Běžně pak zejména citrusy nebo fazole. Samotný průjem ale může být i indikací laktózové intolerance nebo nesnášenlivosti lepku. Pokud trpíte dlouhodobým (chronickým) průjmem, rozhodně nečekejte a navštivte lékaře, ten vám nejlépe poradí, jak zastavit průjem.

 

Jaké jsou příznaky průjmu?

Jako průjem se označuje častá, řídká stolice, která je mnohdy až vodnatá. Častou návštěvu toalety pak doprovází také škrundání a křeče v břiše. Vážné případy průjmu s sebou nesou i vysokou horečku přes 38 stupňů Celsia, závrať, mdloby nebo pocit na zvracení.

 

Dieta při průjmu

Pokud máte průjem, dieta je důležitá. Abyste průjem nezhoršovali, doporučuje se při něm držet dietu a omezit jídelníček. Vhodné je jíst malé porce v časovém rozmezí 23 hodin. Zeleninu jezte vařenou či dušenou. Z ovoce si můžete dát jablko nebo banán, obecně se ale doporučuje se při průjmu ovoci spíše vyhýbat. Možná vás potěší, že pečivu nemusíte dát sbohem. Vhodnější je ale jíst bílé pečivo. Do jídelníčku zařaďte hlavně potraviny bohaté na draslík a sodík – ryby, kuřecí maso, mrkev nebo brambory.

 

Rozhodně nejezte nic smaženého, žádné ostré jídlo a na chvíli dejte stranou také mléko a mléčné výrobky. Vyhýbejte se i nadýmavým potravinám, jako je kapusta, okurka a luštěniny.

Dieta při průjmu - zelenina

Dieta při průjmu u dětí

U dětí je průjem nejčastěji způsoben poruchou trávení nebo virovou infekcí. S kojencem mladším 6 měsíců vždy s tímto problémem okamžitě navštivte doktora. Se staršími dětmi můžete počkat 4–5 dní, jestli se příznaky nezmírní. Dbejte na to, aby mělo dítě při průjmu dostatečný příjem tekutin a dodržujte dietu:

  • a 2. den dietu dodržujte přísně – dítěti dávejte potraviny jako rýže, starší pečivo, jablko a černý nebo bylinkový čaj,
  • v dalších dnech pomalu zařazujte již běžnou stravu – těstoviny, starší pečivo, piškoty, zeleninu (mrkev, petržel, celer), ovoce (jablko, banány, broskve).

 

Obecně se dieta při průjmu u dětí neliší od toho, co se doporučuje i dospělým.

 

Co určitě při průjmu vynechat?

Kávomilce teď jistě nepotěšíme. Při průjmu byste se kávě měli zcela vyhnout. Stejně tak nekonzumujte ani:

  • čerstvé pečivo,
  • alkohol,
  • dochucovadla,
  • tučná masa,
  • mléčné výrobky a
  • tučná jídla.

Dieta při průjmu - bramborová kaše

Co jíst při průjmu?

Co byste naopak do své diety při průjmu měli určitě zařadit, je například:

  • banán,
  • nastrouhané jablko,
  • rýže,
  • bramborová kaše bez mléka,
  • poctivý vývar,
  • vařená nebo dušená mrkev a
  • starší pečivo nebo piškoty.

 

Při průjmu musíte hodně pít. Pokud normálně tolik nepijete, nastavte si budík, který vás upozorní, abyste doplnili tekutiny, a snažte se vypít alespoň doporučené 2 litry vody denně. Kromě vody máte dovolený černý a bylinkový čaj a nesycenou minerálku.

 

Dieta po průjmu

Doporučuje se dietu při průjmu a zvracení dodržovat ještě pár dnů po skončení problémů. Postupně můžete do jídelníčku znovu zařadit například bramborovou kaši s mlékem, nízkotučné jogurty a libové maso. Smaženým a mastným jídlům se raději ještě alespoň týden vyhýbejte. Hotová jídla můžete mastit kouskem másla.

 

Co vařit při průjmu?

Máme pro vás dva tipy na recepty k dietě při průjmu:

Rýže s mrkví a dušeným masem

Na tento recept potřebujete:

  • rýži
  • kuřecí maso
  • mrkev

 

Rýži propláchněte v teplé vodě a dejte vařit. Vyhněte se používání koření a velkého množství soli. Maso očistěte, nakrájejte na kostičky. Stejně tak omyjte a nakrájejte mrkev. Maso s mrkví pak dejte dusit. Nakonec stačí počkat, až bude vše hotové a měkké, a můžete podávat.

 

Šťouchané brambory bez mléka

Na tento recept si připravte:

  • brambory
  • baby karotku

 

Brambory a mrkev omyjte a zbavte slupky. Brambory nakrájejte na menší kousky a dejte vařit. Baby karotku dejte do pánve, opravdu maličko posolte, přidejte kapičku olivového oleje a dostatek vody a dejte ji dusit. Až bude vše hotové a uvařené do měkka, brambory rozšťouchejte. Karotku můžete podávat samostatně nebo ji přidat k bramborám.

 

Dále čtěte:

Jak posílit imunitu v období koronaviru?
Víte, proč byste k antibiotikům měli užívat probiotika?
5 zdravých receptů, které podpoří vaše trávení

Dana Grófová

Vždy mě zajímalo psychické zdraví, to, jak být v pohodě a odbourat ze života stres. Ráda zkouším nová cvičení, meditaci či jógu, ale i další pomůcky, které mému zdraví a udržení psychické rovnováhy pomůžou. A správná strava a dobré zažívání jsou jednoduše základ.