Co jíst, když užíváte antibiotika?

Antibiotika představují zátěž pro náš žaludek a střevní mikroflóru. Proto při jejich užívání nikdy neuškodí upravit i jídelníček. Zdravá střevní mikroflóra je totiž základem správného fungování organismu a imunitního systému. Co jíst při antibiotikách a po nich?

V období, kdy je naše tělo náchylnější k nemocem, se zvyšuje také riziko, že nám lékař předepíše antibiotika. Ty nám sice pomohou od bacilů a vyléčí nás z nemoci, na druhou stranu ale hodně zatěžují náš žaludek. Abyste udrželi svou střevní mikroflóru v pohodě, poradíme vám, co jíst při léčbě antibiotiky.

Probiotika

Probiotika jsou známá tím, že podporují střevní mikroflóru a v těle vytváří přirozenou bariéru před patogeny. Jejich užíváním spolu s antibiotiky tak docílíte toho, že budete mít méně zatížený žaludek. Navíc probiotika snižují riziko dalších onemocnění, ale třeba i krevní tlak a zvyšují imunitu. Probiotika užívejte vždy s časovým odstupem po užití antibiotik. Například jestli užíváte antibiotika po 12 hodinách, probiotika byste si měli vzít asi 8 hodin po jejich požití.

B-komplex

Nedostatek vitaminu B má dopad na správné fungování našeho organismu. Vitaminy skupiny B jsou vytvářeny právě bakteriemi v tlustém střevě, které antibiotika zatěžují a ničí. Doplňování vitaminu B je tak stejně zásadní jako užívání probiotik. Béčko rovněž přispívá ke snížení únavy a vyčerpání.

Co jíst po antibiotikách - červená řepa

Vitaminy A, C a K

Soubor těchto vitaminů naleznete v mnoha potravinách, které se doporučují při léčbě antibiotiky. Mezi nimi jsou například červená řepa, zelí, kyselé okurky. Sáhnout můžete i po doplňcích stravy například ve formě šumivých tablet nebo kapek.

Co jíst po antibiotikách?

I po ukončení léčby antibiotiky byste měli dobrat probiotika. Kromě toho se ale doporučují i prebiotika, která představují zejména vlákninu a těžko stravitelné složky potravy. K nejznámějším potravinám obsahujícím prebiotika patří obiloviny, ovoce a zelenina. Po antibiotikách se vyhýbejte těžkým jídlům a stravujte se lehce. V jídelníčku by vám neměly chybět jogurty, kvašená zelenina, ovoce nebo zakysané nápoje.

Velmi vhodná je konzumace jablek nebo banánů. Jablka jsou plná vitaminů a minerálů, které vám pomůžou v boji s nemocí. Velmi dobře také působí právě v tlustém střevě, které čistí a odstraňuje nežádoucí látky. Banány jsou zase skvělým zdrojem draslíku a vhodné jsou například i pro aktivní sportovce. Obsahují mimo jiné pektin, který napomáhá činnosti střev. Pokud vás pálí žáha nebo máte podrážděný žaludek třeba právě antibiotiky, konzumace banánu vám uleví.

Co jíst po antibiotikách - oříšky

Zaměřte se na oříšky

Oříšky jsou zdrojem minerálů a kyselin, které mají pozitivní vliv na náš organismus. Přidejte do svého jídelníčku například mandle. Obsahují zejména bílkoviny, vlákninu, ale i zdravý tuk nebo vitaminy skupiny B. Není tak divu, že se doporučují jako to, co jíst po antibiotikách.

 

Dále čtěte:

Jak posílit imunitu v období koronaviru?
Víte, proč byste k antibiotikům měli užívat probiotika?
Jak se vyvarovat nákazy během epidemie koronaviru?

Dana Grófová