Pohybem ku zdraví. Jak se vyhnout úrazům při sportu?

Profesionálové i rekreační sportovci se občas potýkají s lehčími i vážnějšími zraněními. Nejčastěji dochází při sportu k úrazu následkem přetížení těla nebo přecenění schopností. Náš článek vás seznámí se základy bezpečného sportování.

Nejběžnější zranění při sportu

Pravidelně se sportu v Česku věnuje třetina obyvatel. Aktivní lidé dopřávající si pravidelný pohyb se nejčastěji potýkají s nataženými nebo natrženými svaly a šlachami, odřeninami, bolavými klouby a vazy či zlomeninami. Cyklisté trpí na zlomeniny klíční kosti, milovníci in-line bruslí na zranění zápěstí. Běžcům ztrpčuje život zánět Achillovy šlachy či problémy s klouby.

Samostatnou kapitolou jsou pak sportovní úrazy vzniklé nezodpovědným jednáním. Varovným příkladem je skákání po hlavě do mělké a neznámé vody, které může končit vážným zraněním hlavy a krční páteře. Podobně nebezpečná je i jízda na kole či na lyžích bez ochranného vybavení.

Jak sportovat bez úrazu

Zranění se při sportu často přihodí kvůli nedostatečnému rozcvičení, přecenění sil či vynechání regenerace. Jak se bolestivým zkušenostem vyhnete?

Vždy se rozehřejte

Než začnete s tréninkem, vždy se protáhněte a zahřejte svaly. Připravíte je na výkon, rozproudíte krev, zamezíte vzniku mikrotrhlin a povzbudíte se ke sportovnímu výkonu. Stačí několik minut rychlé chůze, mírného poklusu nebo energického poskakování na místě. Poté nezapomeňte na krátký strečink, abyste svaly ještě protáhli.

Používejte ochranné pomůcky

Pokud jezdíte na kole, na kolečkových bruslích či provozujete jiné sporty, které vyžadují ochranu hlavy a kloubů, vždy noste chrániče a helmu. Ta zejména u cyklistů a lyžařů zachraňuje životy. Chrániče kloubů a holení pomohou ochránit vaše tělo před silnými nárazy a odřeninami. Pořiďte si také vhodnou obuv, která udrží nohu ve správné poloze a zabrání vymknutí kotníku.

Nepřeceňte své síly

Nesnažte se trénink za každou cenu „urvat“. Pokud jste se dostali do fáze, ve které už nemůžete a cítíte bolest, zpomalte nebo změňte typ cvičení. Tréninky si dávkujte s rozmyslem, určitě byste neměli sportovat každý den. Pokud bez pohybu nevydržíte, aktivity střídejte, abyste se nevystavovali jednostranné zátěži – kombinujte svou běžnou aktivitu třeba s plaváním, které posiluje celé tělo. Alespoň jednou týdně si dopřejte masáž nebo saunu, obojí vám pomůže se zregenerovat.

Odpočinek na hřišti

Pokud se sportem teprve začínáte, nechte si od zkušenějších předvést správnou techniku. Špatné sportovní návyky totiž často stojí za přetížením svalů a šlach, které může vyústit až v úraz. Pokud ucítíte bolest, zastavte se a snažte se rozklíčovat, proč se tělo ozývá. Intenzivní bolest sama neodezní, při špatném návyku se naopak prohloubí. Třeba běh se shrbenými zády odnesete bolestmi zad a kolen.

Relaxace je důležitá

Na konci tréninku se při chůzi vydýchejte a své tělo opět protáhněte – pomůžete tak vyplavení odpadních látek metabolismu, které způsobují namožení svalů. Pozvolné rehabilitační cviky pomohou k upevnění správné pozice opěrné soustavy a k posílení středu těla. Protažení by nemělo být rychlé a intenzivní jako na začátku, dbejte spíše na udržení správné polohy po delší dobu. Dýchejte do břicha a vnímejte postoj. Věnujte se každému svalu svého těla.

Nakonec tělo prohřejte horkou sprchou, která svaly uvolní. Nezapomeňte se také více zaměřit na péči o pokožku na nohou, kterou kvůli potu a zapaření snadněji napadají plísně. Svědění a začervenání vyřešíte hned v počátku volně prodejnými krémy a roztoky (od příznaků rychle ulevuje např. Exoderil).

Tereza Hášová

Celý život bojuji s atopickým ekzémem, proto se zajímám zejména o prospěšný životní styl a péči o pokožku. Ráda vařím klasická jídla ve zdravějším hávu a věnuji se i psychické hygieně. Myslím, že zdravé zažívání a pohyb mají velký vliv na fungování našeho těla a duševní pohodu.