Jak začít s kondičním plaváním?

Letní období je jako dělané pro propadnutí novému sportu – kondičnímu plavání. Nejenže se díky němu osvěžíte v úmorných vedrech, ale snadno posílíte svalstvo celého těla a získáte skvělou fyzičku. Jak začít plavat kondičně, aby mělo sportování smysl?

Kondiční plavání může provozovat každý

Plavání pomáhá sportovcům, seniorům i jedincům s nadváhou. Díky nadnášení vodou plavec nezatěžuje své klouby, plavat tedy můžete i v rámci rehabilitace a v jakémkoli věku. Pravidelným plaváním posilujete vnitřní svalstvo středu těla, které nám pomáhá vzpřímeně stát a při utužení zabraňuje bolesti zad. Kondiční plavání vám tak pomůže zesílit a protáhnout svalstvo a případně i zhubnout.

Nenáročný koníček

Plavání není nijak náročné na výbavu ani finance. Stačí vám jedny sportovní plavky (pro ženy jsou lepší jednodílné: lépe sedí, netlačí a nezatěžují krční a ramenní svalstvo) a nejbližší bazén či koupaliště. Dále se do výbavy hodí plavecké brýle, které citlivý zrak ochrání před chlorem a umožní vám pohodlně sledovat trasu i pod vodou.

TIP: Bojíte se, že rychle ztratíte motivaci k pravidelnému sportování? Kupte si při první návštěvě bazénu výhodnou permanentku. Budete tak sami sebe psychologicky nutit do vybrání zbývajících vstupů. Můžete také začít plavat s kamarádem, se kterým se vzájemně budete motivovat.

Větší kapacita plic vám ulehčí ostatní sporty

Správné plavání začíná vhodným dýcháním. Nadechujte se hluboce a do břicha, hrudník by se neměl pohybovat. Brániční dýchání pomáhá k lepšímu využití kyslíku a podporuje správné držení těla. Vydechujte pak s hlavou ponořenou do vody – ve vodních školičkách tento způsob trénují děti foukáním do vody a „bubláním“. Díky plavání vaše plíce zvětší svou kapacitu. Všimnete si toho až po několika týdnech či měsících trénování, ale přestanete se zadýchávat při chůzi do schodů či při namáhavém sportování.

Správná výživa pro zdravé sportování

Ještě, než se vrhnete do vody, se zamyslete nad skladbou svého jídelníčku. Strava by měla obsahovat dostatek vitaminů a minerálů, které vám pomohou překonat bolest svalů a předcházet křečím. Pro jejich správné vstřebávání je důležité i zdravé trávení – to můžete podpořit i probiotiky, která obsahují přínosné střevní bakterie (např. Linex Forte).

Bazénová pravidla pro kondiční plavce

Rozhodli jste se, že už opravdu začnete, nakoupili plavky a permanentku, ale při příchodu k bazénu jste zjistili, že nevíte nic o plavecké etiketě? S naším miniprůvodcem si nikdo nevšimne, že kondičně plavete poprvé:

  • Před vstupem do vody se protáhněte – hlavně ruce, nohy a střed těla.
  • Každá dráha je vyznačená dělicím pásem na hladině a prostřední čárou na dně.
  • Vyberte si dráhu s nejpomalejšími plavci.
  • Podle směru plavání ostatních plavců zvolte správnou stranu podél čáry na dně a plavte na druhý konec bazénu.
  • Na konci bazénu se otočte a následně plavte podél čáry na opačné straně (plavci se v dráze „točí“).
  • Pokud se sejdete v dráze s pokročilejším a rychlejším sportovcem, má přednost.
  • Nestyďte se použít pěnové pomůcky či ploutve. Pomohou vám nacvičit správné pohyby, užijete si s nimi ale také více legrace a vaše tréninky nebudou nudné.
  • Po tréninku si můžete dopřát saunu nebo masáž, které vašim svalům poskytnou regeneraci.
  • Po každém plavání se pořádně napijte čisté vody, vypijte alespoň 0,5 litru.

Nesnažte se hned zezačátku uplavat 20 bazénů. Bazény bývají 25metrové nebo 50metrové – při objevování kondičního plavání začněte nanejvýš se 100 uplavanými metry naráz. Postupně přidávejte délky bazénu navíc. Jak se budete v plavání zdokonalovat a zrychlovat, hodina plavání se brzy naplní větším množstvím bazénových otoček.

Umíte plavat?

Při nejoblíbenějším stylu prsa dělá většina rekreačních plavců tu samou chybu: hlavu drží nad vodou. Nebojte se a ponořte obličej do vody, aby byla hlava i páteř v rovné poloze. Zabráníte tak bolesti v krční části páteře a zrychlíte svá tempa. Hlavu pak trochu nadzvedněte, abyste se mohli pohodlněji nadechnout, a opět ji ponořte. Nezapomeňte také dělat maximální záběr rukama i nohama, vyhněte se zkracování temp. Pokud už nemůžete, zpomalte nebo se klidně zastavte u kraje bazénu a vydýchejte se, snažte se však ostatním sportovcům nepřekážet.

TIP: Nejste si jisti, že vám stačí jen teorie a potřebujete praktickou ukázku? Na recepci bazénu se zeptejte na možnost tréninku s profesionálem. Poradí vám, kde děláte chyby a snadněji se přeučíte špatné plavecké návyky.

Motivujte se a neházejte plavky do žita

A nakonec to nejdůležitější – základem každého sportu je pravidelný trénink. Kondiční plavání provozujte alespoň dvakrát až třikrát týdně. I když vám to zpočátku třeba nepůjde tak rychle nebo dobře, jak jste si představovali, vytrvejte. Jen tak se můžete zlepšit nejen v kondičním plavání. Vaše tělo vám bude vděčné.

 

Dále čtěte:

Jak začít cvičit a nepřestat? Tipy, které vám pomohou překonat lenost

Hygiena chodidel: Správný postup pro dokonalé plosky

Pusťte se do předjarního běhání! Rady pro běžecké začátečníky

Tereza Hášová

Celý život bojuji s atopickým ekzémem, proto se zajímám zejména o prospěšný životní styl a péči o pokožku. Ráda vařím klasická jídla ve zdravějším hávu a věnuji se i psychické hygieně. Myslím, že zdravé zažívání a pohyb mají velký vliv na fungování našeho těla a duševní pohodu.