Meditací proti stresu. Jak na to?

Současná doba je pro stres jako dělaná. Všichni spěcháme, máme hodně práce a na své koníčky a na sebe nám moč času nezbývá. Není se tak čemu divit, že stres na nás útočí na každém kroku. Efektivně s ním ale můžete bojovat například meditací. Poradíme vám, jak začít meditovat a odbourat stres.

Meditace je skvělým prostředkem, který vám pomůže bojovat se stresem a úzkostí. Navíc dokáže zlepšit paměť. Příznivé účinky meditace jsou podloženy množstvím výzkumů a když se naučíte, jak správně meditovat, dokážete nejen odbourat stres, ale i dostat své tělo a mysl do pohody. Vystačíte si třeba jen s aplikací, která vás celým procesem meditace provede (například Calm, Headspace, české Calmio či Simple Habit pro ty, kteří hledají rychlá cvičení na pár minut).

Co je meditace?

Meditace je vlastně jakýsi druh terapie, která přináší hluboké uvolnění a pomáhá zvládat stres i bolesti. Dala by se také označit jako neaktivní stav plného vědomí – zjednodušeně vyprázdnění naší mysli. Tím, že se v průběhu meditace uvolníte, ztišíte mysl a následně celé tělo, ze sebe dokážete dostat veškeré napětí.

Jak začít s meditací?

Pokud s meditací nemáte žádné zkušenosti, doporučujeme podívat se na videa, které vás provedou celým procesem. Lektor vám řekne, co máte dělat, jak máte dýchat a jak se uvolnit. Skvěle fungují také různé meditační aplikace, které vás procesem meditace provedou podobně jako video. Je dobré vyzkoušet různé obměny a varianty meditace a zjistit tak, co vám nejvíce vyhovuje.

K meditování vám stačí i pár minut vašeho času a místo, kde nebudete rušení. Posaďte se do pohodlné polohy, ať už to bude se zkříženýma nohama, či na polštáři.

Meditace

Soustřeďte se na dýchání

Dýchání je u meditace důležité. Dýchejte zhluboka, snažte se myšlenkami neodbíhat do minulosti ani do budoucnosti. Soustřeďte se jen na to, abyste správně dýchali. Ne vždy je to jednoduché, ale časem se naučíte odpoutat se od všech myšlenek.

Velmi jednoduchým trikem jak „obelhat“ mozek je počítání. Začněte počítat nádech a výdech od 1 do 10 (1 – nádech, 2 – výdech atd.). Když se dostanete k 10, začněte zase počítat od 1. Soustřeďte se na čísla a neodbíhejte myslí jinam. 

Mindfulness meditace

Meditací proti stresu – mindfulness meditace

Mindfulness neboli soustředění se na přítomný okamžik je dnes velmi oblíbený typ meditace. Je to také skvělý způsob, jak zvýšit soustředěnost a stimulovat kreativitu. Osvojit si tento typ meditace a její techniku ovšem může chvilku trvat. Stejně jako v případě každé meditace je důležité najít si místo, kde vás nebude nikdo a nic rušit a rozptylovat. Stejně tak je důležitá i pohodlná pozice a oblečení (upnuté džíny vyměňte za volné kalhoty nebo klidně i tepláky).

Při mindfulness meditaci zaměřte své myšlenky na své tělo, pohyb, dech, vůně nebo i tvar a emoce. Praktikovat ji můžete téměř všude, jelikož není povinné při ní sedět na místě. Vypravte se třeba na procházku do parku a věnujte pozornost přítomnému okamžiku, zaměřte se na vlastní pocity a končetiny. Zpomalte. Celý prožitek pak umocníte chozením na boso. 

Dopřejte si digitální detox

Pro naše tělo a organismus je důležité, abychom byli v pořádku po fyzické i psychické stránce. Proto bychom si měli dopřát pravidelný spánek alespoň 7 až 8 hodin. Snažit se vyhýbat stresovým situacím anebo se na ně připravit, když víme, že je máme před sebou například v podobě pracovní schůzky nebo zkoušky ve škole. K psychické pohodě a oproštění se od problémů je skvělý i digitální detox, zkrátka vypněte telefon, televizi i počítač. Zajeďte si na víkend na chatu, kde není signál ani připojení k internetu a na chvíli si dejte pohov od všech technologií. Díky tomu zlepšíte kvalitu spánku, budete mít více času, budete produktivnější a získáte více energie. Nemluvě o tom, že nakopnete kreativitu a snížíte hladinu stresu.

TIP: Změna prostředí může výrazně pomoci ke zlepšení meditace. Vyberte si třeba hezký hotel nebo ubytování někde blízko přírody.

 

Dále čtěte:

Pusťte se do předjarního běhání! Rady pro běžecké začátečníky
Domácí cvičení: Jak na něj?

Dana Grófová

Vždy mě zajímalo psychické zdraví, to, jak být v pohodě a odbourat ze života stres. Ráda zkouším nová cvičení, meditaci či jógu, ale i další pomůcky, které mému zdraví a udržení psychické rovnováhy pomůžou. A správná strava a dobré zažívání jsou jednoduše základ.