Jaký je rozdíl mezi probiotiky a prebiotiky?

Probiotika a prebiotika dvě téměř stejná slova. Je mezi nimi ale značný rozdíl. Proč jsou tak prospěšná pro váš organismus a jaké jsou jejich základní charakteristiky?

Rozdíl mezi probiotiky a prebiotiky

Probiotika a prebiotika představují zdraví prospěšné látky, které napomáhají k ochraně těla před nežádoucími látkami a patogeny. Probiotika obsahují živé organismy, které jsou ve vaší střevní mikroflóře. Nejčastěji se užívají při léčbě antibiotiky nebo jako prevence před nemocemi. Prebiotika naproti tomu pocházejí z látek, které tělo nedokáže strávit. V tlustém střevě jsou tyto látky jakousi potravou pro bifidobakterie a napomáhají k lepšímu fungování střev.

 

Účinky užívání probiotik

S probiotiky se pravděpodobně setkáte častěji. Lékař vám je doporučí jako doplněk při užívání antibiotik. Prospěšné účinky ale mají i při problémech s trávením. V trávicím ústrojí se nachází více než 70 % imunitního systému člověka. A pokud nejsou vaše střeva zrovna v nejlepší kondici, probiotika vám pomohou posílit střevní mikroflóru a imunitní systém. Probiotika najdete ve stravě nebo je můžete užívat jako doplněk stravy. V takovém případě se ale nedívejte pouze na počet kmenů bakterií, ale hledejte taková probiotika, která doputují až do střev. Jen tak se bakterie dostanou tam, kam mají, a budou maximálně účinné. 

 

S čím vším vám probiotika pomohou?

Už jsme načrtli, že probiotika mají příznivé účinky na váš organismus. Kromě správného trávení a posílení imunity vám ale pomohou i s dalšími věcmi:

  • Pomáhají obnovit střevní mikroflóru,
  • předcházejí či zmírňují alergie u dětí,
  • snižují vedlejší účinky antibiotik,
  • snižují riziko vzniku zánětů,
  • pomáhají ke snížení krevního tlaku.

 

Jaké potraviny obsahují probiotika?

Probiotika naleznete v různých potravinách. Nejčastěji jsou to jogurty, tvrdé sýry, kvašená zelenina, kefír, ale také kozí mléko nebo kombucha (nápoj z oslazeného černého nebo zeleného čaje).

 

Účinky užívání prebiotik

Prebiotika jsou nestravitelné, případně těžce stravitelné složky stravy, které na rozdíl od probiotik nejsou živé. Tyto nestravitelné složky se dostanou do tlustého střeva, kde fermentují a prospívají tak probiotickým bakteriím zvyšovat počet. Díky tomu následně probiotika napomáhají ke správnému složení střevní mikroflóry. Jejich užívání pro vás bude mít pozitivní účinky při předcházení zácpě, snižování hladiny cukru v krvi, snižování cholesterolu i při zlepšení funkce střev. Mimo jiné napomáhají prebiotika i ke snižování rizika vzniku nádorových onemocnění tlustého střeva a konečníku.

 

S čím vším vám prebiotika pomohou?

Prebiotika stejně jako probiotika mají mnoho pozitivních účinků na lidský organismus. Mimo výše zmíněných lze uvést také:

  • Prevence osteoporózy,
  • posílení imunity,
  • potlačení zácpy,
  • snížení zánětů sliznice tlustého střeva.

 

Jaké potraviny obsahují prebiotika?

Nejznámějším prebiotikem je vláknina. Najdete ji v obilovinách, ovoci i zelenině. Obecně bychom ale mohli říct, že prebiotika najdete téměř ve všech potravinách obsahujících vlákninu a vitamin B2. Konkrétně to jsou například lněné semínko, chřest, banány, jablka, ale i česnek, cibule, rozinky nebo také sušené švestky.



Čtěte dál:

Co to jsou probiotika?
5 zdravých receptů, které podpoří vaše trávení
Antibiotika a alkohol - můžete si dát skleničku i během léčby?

Dana Grófová

Vždy mě zajímalo psychické zdraví, to, jak být v pohodě a odbourat ze života stres. Ráda zkouším nová cvičení, meditaci či jógu, ale i další pomůcky, které mému zdraví a udržení psychické rovnováhy pomůžou. A správná strava a dobré zažívání jsou jednoduše základ.