Jak se zbavit střevní chřipky? 5 tipů, jak na to

Střevní chřipka neboli gastroenteritida je infekční onemocnění, které postihuje náš zažívací trakt, zejména žaludek a střeva. Není to nic příjemného a počítejte s akutním průjmem, zvracením a v některých případech i s horečkou. Jak se zbavit střevní chřipky co nejúčinněji?

Střevní chřipka je nepříjemné onemocnění, které nikdo z nás nechce zažít. Jeho původcem jsou bakterie, viry, ale také parazité, kteří se nacházejí ve zkažených potravinách i v kontaminované vodě nebo nemytém ovoci a zelenině. Bakteriální střevní chřipku nejčastěji způsobují bakterie Salmonella a E. Coli. Inkubační doba střevní chřipky je různá a může být od pár hodin do 7 dnů.

Jaké jsou příznaky střevní chřipky?

Příznaky střevní chřipky jsou velmi často únava, nechutenství a nepříjemný pocit v ústech. Následně je typickým příznakem průjem – vodnatá stolice opakující se v průběhu dne i několikrát. K dalším projevům střevní chřipky ale patří i bolesti břicha, křeče, nevolnost a zvracení, nadýmání, horečka či bolest svalů a kloubů a celkové vyčerpání.

Příznaky střevní chřipky běžně přetrvávají od 1 do 7 dnů.

Tipy, jak bojovat se střevní chřipkou

Léčba střevní chřipky není ve většině případů složitá a poradíte si s ní sami. Velmi důležité je pravidelné doplňování tekutin, klidový režim a dieta. Průjem totiž vede k dehydrataci, proto je potřeba tělo dostatečně zavodnit a doplnit tak nejen tekutiny, ale také minerály. Co vám v boji se střevní chřipkou pomůže?

  1. Vynechte první den tuhou stravu

V prvních několika hodinách se doporučuje vynechat tuhou stravu a pravidelně pít, ať už vodu nebo čaj. Pokud se rozhodnete pro pití čaje, neslaďte ho a zvolte černý čaj. Pijte pomalu po malých množstvích.

  1. Nepijte horké nápoje

Při pití čaje počkejte, až trochu vychladne, a nepijte ho horký, můžete si tak ještě více podráždit žaludek. Nápoje by měly být ideálně vlažné, určitě ne příliš horké nebo studené. A nezapomínejte pít po malých doušcích, nemělo by se stát, že celý den nepijete a pak večer vypijete několik sklenic najednou. Vypít byste měli kolem 3 litrů denně.

  1. Jezte lehce stravitelné jídlo

Po prvním dnu a po zklidnění žaludku můžete do stravy pomalu přidávat i tuhá jídla. Dbejte ale na to, aby byla lehce stravitelná. Dopřejte si proto rýži, dušenou mrkev, brambory, banány nebo jablka. Rozhodně se vyhýbejte sladkostem, mléčným výrobkům a tučným jídlům.

Chléb

  1. Zkuste doplňky stravy

Běžně lidé jako první pomoc při průjmech používají černé uhlí. To lze využít i v tomto případě. Po odeznění potíží byste ale měli pomoci své střevní mikroflóře užíváním probiotik a minerálů. V trávicím ústrojí sídlí až 70 % imunitního systému a měli bychom tělu pomoci ho opět nastartovat.

  1. Nezatracujte bylinky

Na podrážděný žaludek dobře fungují i různé bylinky. Oblíbené jsou při střevní chřipce odvary z ostružinového listí, heřmánku nebo máty a meduňky. Kromě toho jsou vhodné i protizánětlivé bylinky jako tymián, lipový květ či jitrocel.

Dieta při střevní chřipce

Pokud se potýkáte se střevní chřipkou, musíte dodržovat dietu, abyste vyrovnali střevní mikroflóru. Zásadní je pitný režim. Co se týče jídla, první den se nedoporučuje tuhá strava, lze případně nejíst vůbec. Postupně si dopřejte lehce stravitelná jídla, stálicí jsou také suchary, piškoty a suchá bílá rýže.

Banány

Důležité je se při střevní chřipce vyhýbat tučným jídlům, sladkostem a mléčným výrobkům, které zatěžují žaludek. Běžné potraviny můžete do svého jídelníčku opět zařadit po zhruba 6–7 dnech, pokud už se u vás neprojevují žádné příznaky.

Po 7 dnech se ještě nějakou dobu (alespoň 7–10 dnů a déle) vyhýbejte kořeněným jídlům, tučným pokrmům, zrajícím sýrům, luštěninám, ale i čerstvému pečivu a ovoci se slupkou a semínky. 

Prevence proti střevní chřipce

Prevencí proti střevní chřipce je zejména dodržování hygienických návyků, jako je mytí rukou před jídlem a po toaletě, omývání ovoce a zeleniny a jiných potravin, vyhýbání se používání společných ručníků a hygienických předmětů. Vhodné je i posilování imunity, správná a zdravá strava a dostatek pohybu.

Dana Grófová

Vždy mě zajímalo psychické zdraví, to, jak být v pohodě a odbourat ze života stres. Ráda zkouším nová cvičení, meditaci či jógu, ale i další pomůcky, které mému zdraví a udržení psychické rovnováhy pomůžou. A správná strava a dobré zažívání jsou jednoduše základ.