Jak se vyvarovat nákaze během epidemie koronaviru

Rozšíření koronaviru způsobilo ve společnosti velký rozruch a někteří lidé stále nevědí, jak se mu bránit. Připravili jsme pro vás článek s tipy, jak odolat nákaze koronavirem. Vhodnou ochranou pomůžete snížit počty nakažených a ochráníte sebe i osoby, pro které by mohla být nákaza koronavirem velmi nebezpečná. Děkujeme, že jste ohleduplní k ostatním.

Prevence nákazy koronavirem

  • Základem je dostatečná dezinfekce a zvýšená hygiena. Pravidelně si myjte ruce mýdlem nebo používejte dezinfekční gel. Mytím rukou významně snížíte riziko přemístění viru z rukou na sliznice (ústa, oči apod.). Jak si správně mýt ruce? Pečlivě očistěte celé dlaně, hřbety rukou i meziprstní prostory vodou a mýdlem. Po opláchnutí ruce důkladně otřete do čistého ručníku. Naopak po aplikaci gelu by měla být kůže navlhčená a gel by měl působit alespoň 20 vteřin. Hygienu rukou proveďte pokaždé, když se dotknete potenciálně kontaminovaného předmětu (předání hotovosti, jízda v MHD, madlo nákupního vozíku apod.).
  • Dodržujte odstup od ostatních lidí alespoň na dva, ale lépe na čtyři až pět metrů. Koronavirus se přenáší vzduchem po kýchnutí nebo zakašlání infikované osoby.
  • Chraňte si nos a ústa dostatečně přiléhavou rouškou. Pokud nemáte možnost sehnat respirátor nebo roušku, můžete si ji snadno vyrobit doma z šátku nebo prostěradla. Zdatní si ji mohou i ušít, méně zdatní si alespoň šátek poskládají – podívejte se na návody, jak si vyrobit roušku. Nezapomeňte do roušky vložit ještě papírový kapesníček nebo filtr z vysavačových sáčků, které musíte měnit po každém použití. Látkovou část po každém použití vyvařte a vyžehlete. Správné nošení roušky při jakémkoli styku s jinou osobou pomáhá předcházet nakažení.
  • Dodržujte zvýšenou hygienu při přípravě jídla. Maso a vejce dokonale uvařte, nekonzumujte je v polosyrovém stavu.
  • Při kýchání a kašlání si zakryjte loktem a paží celá ústa a nos. Snížíte tak riziko nejen přenosu na jinou osobu, ale i kontaminace vlastních dlaní.
  • Snažte se vyvarovat kontaktu s cizími lidmi, zejména s těmi, kteří mají příznaky respiračního onemocnění. Nechoďte do míst s velkou koncentrací osob, snažte se zdržovat co nejvíce doma. Nenavštěvujte své příbuzné a známé, nepodávejte si ruce a nezdravte se políbením na tvář. Necestujte hromadnými dopravními prostředky.
  • Dbejte na čistotu v domácnosti, snažte se častěji uklízet. Pokud máte možnost, použijte při úklidu dezinfekční prostředky. K dezinfekci domácnosti vám dobře poslouží obyčejné Savo. Kromě běžného úklidu otřete také kliky, vypínače a další místa, kterých se často dotýkáte.
  • Posilujte svou imunitu. Jezte dostatek ovoce a zeleniny, případně přidejte i vitaminové doplňky stravy, vlákninu a probiotika. Zdravé zažívání zvyšuje imunitu a tím pádem i odolnost vůči nákaze virovými onemocněními.
  • Pravidelně sledujte, zda nemáte příznaky nákazy koronavirem. Patří mezi ně hlavně horečka, suchý kašel a dušnost i při lehké fyzické aktivitě. Dále se objevuje bolest svalů a kloubů, zimnice, zvracení a bolesti hlavy nebo v krku. Jestliže na sobě pozorujete příznaky, dodržujte karanténu a svou situaci s lékařem konzultujte telefonicky. Využít můžete i spojení na nonstop linky Státního zdravotního ústavu: +420 724 810 106 či +420 725 191 367 nebo +420 725 191 370.
  • Sledujte aktuální informace v médiích a dodržujte doporučení odborníků. Aktuální situaci a doporučení naleznete na oficiální webové stránce Ministerstva zdravotnictví ČR.

 

Chraňte sebe, chraňte ostatní

Nejlepší základní prevencí nákazy koronavirem je dostatečná hygiena, dezinfekce rukou a nošení respirátoru nebo roušky. Nákaza koronavirem probíhá těžce zejména u osob s onemocněním plic nebo u lidí s oslabenou imunity. Nejohroženější skupinou jsou senioři, zejména pokud mají i další chronická onemocnění. Tím, že chráníte sebe, pomůžete ochránit i desítky a stovky dalších lidí, se kterými přijdete do styku. Nebuďte lhostejní a snažte se koronaviru vyhnout.

 

Dále čtěte:

Jaký je rozdíl mezi probiotiky a prebiotiky?
Jak posílit imunitu v období koronaviru?
5 zdravých receptů, které podpoří vaše trávení

Tereza Hášová