Co to jsou probiotika?

Jde o zdraví prospěšné bakterie, které tvoří mikrobiální součást naší stravy. Nejznámější živé mikroorganismy zvané probiotika jsou laktobacily a bifidobakterie. Nejsou-li v našem organismu zastoupeny v patřičném množství, přináší to s sebou zdravotní problémy.

Hledejte je v zažívacím traktu

Probiotika osídlují naše trávicí ústrojí, kde organismu prokazují výbornou službu. Chrání ho totiž před patogeny s negativním působením. Říká se, že správná funkce střev zajistí až 70 % obranyschopnosti organismu. Z toho důvodu bychom si zažívací trakt měli hýčkat například tím, že budeme dodržovat zdravou životosprávu. Probiotika na střeva nalezneme hlavně v zakysaných výrobcích, jako jsou jogurty, kefírová mléka či sýry cottage. Významné zastoupení mají rovněž v zelenině konzervované mléčným kvašením. Proto bychom měli hojně konzumovat kysané zelí.

Prospěšný vliv na zdraví

Shrneme si tedy, co jsou probiotika? Tyto kultury mikroskopických organismů mají nesčetně funkcí. Významnou měrou se podílejí na trávicím procesu a zpracování potravy, jsou neocenitelnými pomocníky pro správné fungování imunitního systému, neboť dokáží zneškodnit patogenní bakterie. V neposlední řadě hrají významnou roli při produkci vitamínu K, čímž ovlivňují srážlivost krve. Při jakém onemocnění vám probiotika pomohou? Jsou vhodné jako doplňková léčba při užívání antibiotik, dále při průjmu a zácpě, kvasinkových infekcích v pochvě a ústní dutině, ekzémech, zánětlivých a autoimunitních onemocněních střev.

Na jakém principu fungují?

Střevní mikroflóra je velmi citlivá na nerovnováhu mezi zdraví prospěšnými a škodlivými mikroorganismy. Tato nerovnováha může vést k řadě závažných onemocnění, mezi nimiž jmenujme obezitu, onemocnění srdce a cév, diabetes II. typu, rakovinu tlustého střeva atd. Dostatečné množství probiotik zajistí optimální fungování střevního traktu. Nejznámějším příkladem účinnosti probiotik je jejich podávání po léčbě antibiotiky, jejichž nežádoucím vedlejším příznakem je průjem. Antibiotika totiž kromě virů a škodlivých bakterií vyhubí též zdraví prospěšné probiotické bakterie. Z toho důvodu se po antibiotické léčbě doporučuje užívat doplňky stravy s probiotiky.

Co říkají odborníci?

Řada odborníků se domnívá, že složení střevních bakterií má vliv na obezitu či štíhlost. K tomuto závěru došli na základě studie z roku 2013, jíž se účastnilo 210 pacientů s obezitou centrálního typu, u které se tukové zásoby ukládají hlavně do břicha. Po podávání probiotika z kmene Lactobacillus u nich došlo po 12 týdnech ke snížení množství břišního tuku o 8,3 %. Jakmile pacienti přestali tato probiotika užívat, po 4 týdnech se břišní tuk vrátil na svou původní hodnotu. 

 

Čtěte dál:

Jaký je rozdíl mezi probiotiky a prebiotiky?
Nejčastější omezení ve stravování
5 zdravých receptů, které podpoří vaše trávení

Dana Grófová

Vždy mě zajímalo psychické zdraví, to, jak být v pohodě a odbourat ze života stres. Ráda zkouším nová cvičení, meditaci či jógu, ale i další pomůcky, které mému zdraví a udržení psychické rovnováhy pomůžou. A správná strava a dobré zažívání jsou jednoduše základ.