6 tipů, jak být psychicky v pohodě? Zbavte se stresu a úzkosti

Dnešní uspěchaná doba nahrává velkému stresu a úzkostem. A zachovat si v 21. století psychické zdraví a pohodu může být v obklopení technologií, sociálních sítí a informací poněkud složité. Jak zlepšit psychiku a zbavit se stresu a úzkosti?

Psychická pohoda je dnes důležitější než kdy dřív. Dosáhnout jí ale není jednoduché, tlak se na nás hrne ze všech stran – práce, partneři, rodina. Přesto bychom se měli naučit zpomalit a užívat si života, nebýt neustále ve stresu a snažit se zbavit úzkosti, kterou pociťujeme. Jak na to

Co způsobuje stres nebo úzkost?

Příčin stresu a úzkosti je velmi mnoho. U každého člověka může být spouštěčem něco jiného. Obecně lze ale vytipovat několik společných faktorů, které jsou nejčastější příčinou naší psychické nepohody:

  • smrt blízkého,
  • samota a osamělost,
  • problémy v práci, ve vztazích, v rodině,
  • finanční problémy,
  • tlak okolí (v práci, v rodině ve vztahu).

Pocit frustrace a smutku ale vyvolávají i různé fyzické proměnné, například se sami sobě nelíbíte, připadáte si tlustí, příliš hubení, nehezcí. Vzhled je často, zejména pak u žen, ale ani muži nejsou výjimkou, spouštěčem depresí a poruch stravování. Velmi důležité je také to, jak se na nás dívá naše okolí. Pokud nám rodiče pořád opakují, že jsme neschopní, budeme si tak i připadat, přestože to není pravda.

Na pohodě vám nepřidá ani sociální izolace, odmítnutí, různá traumata nebo také nedostatek spánku a fyzické aktivity. 

Nebojte se navštívit terapeuta nebo psychologa

Ze všeho nejdůležitější je uvědomění si, že buď potřebujete pomoc, nebo se potřebujete zkrátka jen vypovídat. Dnes již návštěva terapeuta nebo psychologa není tabu a nemusíte se bát vyhledat jejich pomoc. A to nejen v případě, že se necítíte dobře. Terapeut vám dokáže poradit i v těžkých životních rozhodnutích a nasměrovat vás.

Tipy, jak zlepšit psychiku

Existuje mnoho tipů a rad, díky kterým si dokážete zlepšit náladu, uklidnit mysl a být psychicky v pohodě.

1.     Buďte v kontaktu

Budování dobrých vztahů s rodinou, přáteli, kolegy je důležité. Mnoho špatného totiž pramení právě ze špatných mezilidských vztahů, proto se obklopte lidmi, které máte rádi, s nimiž vás spojují stejné zájmy – partneři, rodina, přátelé. Snažte se s nimi trávit čas a chvíli si s nimi povídat. Dobré vztahy v práci pak tvoří zásadní faktor, protože v práci trávíme většinu dne. Nemusíte být se všemi kamarád, ale pokud to jde, vyhýbejte se hádkám a zbytečným konfliktům. A když se po náročném pracovním dnu cítíte vyčerpaní a bez energie, zavolejte si s přáteli nebo s rodinou a vypovídejte se, udržujte s nimi kontakt.

TIP: Pokud si myslíte, že někdo ve vašem okolí z vás energii spíš vysává a působí na vás negativním vlivem, je často lepší s takovou osobou omezit nebo úplně přerušit kontakt.

2.     Buďte aktivní

Je všeobecně známé, že fyzická aktivita má významný vliv i na psychiku. Jestli tedy trávíte většinu dne za stolem a příliš se nehýbete, pak přijdete domů a znova si sednete třeba k televizi, své psychické zdraví nepotěšíte. Raději běžte na procházku, zaběhat si nebo zacvičit do fitness centra. Nemusí to být nijak náročný pohyb či aktivita, důležité je, abyste se hýbali. Najděte si takovou aktivitu, která vás baví a snažte se jí pravidelně věnovat, ať už to je jen drobná změna v zažité rutině, nebo velké rozhodnutí uběhnout maraton. Co takhle třeba vyměnit výtah za schody, cestu do práce absolvujte na kole nebo pěšky. Možností je opravdu hodně.

Dýchání

Sport je navíc skvělý způsob, jak se zbavit stresu. Fyzická aktivita snižuje produkci kortizolu, tzv. stresového hormonu a také z našeho těla vyplaví chemické látky podporující pozitivní náladu. Zažeňte příznaky stresu jako je podrážděný žaludek, špatný spánek, špatná životospráva a hoďte se do pohody.

3.     Mějte čas pro sebe

Najít si přes den čas jen sami pro sebe není tak těžké, jak se může na první pohled zdát. I když mnozí říkáme, že nestíháme a nemáme čas, vždy se najde několik minut, které si můžeme vyhradit jen pro sebe. Mít čas pro sebe je opravdu důležité, denně si proto zkuste najít alespoň 15 minut, ideálně více, kdy se budete věnovat sobě a tomu, co vás baví, ať už to je procházka, čtení dobré knihy, meditace, nebo si jen sednete na zahradě nebo v parku a užijete si přítomný okamžik.

Žena na pláži

Najděte si aktivitu, která vás baví a naplňuje, přináší vám štěstí a pohodu a při které se uvolníte. Může to být opravdu cokoliv od čtení až po vyšívání. Skvělý způsob, jak se zbavit stresu, je také meditace či různé techniky dýchání. K oblíbeným patří také metoda mindfulness, při které jde o uvědomění si přítomného momentu, toho, jak naše myšlenky ovlivňují naše chování a jednání

4.     Jezte zdravě

Jídlo je stejně jako fyzická aktivita důležitý prvek pro naše duševní zdraví. Pokud se stravujete většinou nezdravě, ve fastfoodech a konzumujete alkohol, pravděpodobně příliš psychicky v pohodě nebudete. Stravovací návyky výrazně ovlivňují naše emoce i to, jak se cítíme.

Je důležité jíst pravidelně, alespoň 3krát denně. Vyhněte se jídlům s rychlými cukry, které způsobí rychlý vzestup glukózy v krvi a následně rychlý pokles, čímž se budeme cítit hladoví. Právě hlad způsobuje, že se cítíme nervózní, frustrovaní, podráždění a mnohem rychleji propadneme špatné náladě. Jezte vyváženou stravu, dopřejte si dostatek zeleniny, snažte se nevynechávat snídani. Dodržujte pitný režim a pijte dostatečné množství nejlépe čisté vody. Dále se pokuste omezit příjem kofeinu a alkoholu. 

5.     Dopřejte si kvalitní spánek

Spánek tělu slouží na regeneraci, pokud ho nemáme dostatek, budeme unavení a potažmo také náladoví. Dopřejte si proto alespoň 7-8 hodin spánku. Ideální je chodit spát každý den ve stejný čas a ve stejnou hodinu se také probouzet. Alespoň hodinu před spaním odložte telefon, vypněte televizi i počítač a raději si čtěte, poslouchejte relaxační hudbu, dejte si koupel nebo zkuste dechová cvičení či meditaci.

Přečtěte si náš článek Vyspěte se do krásy – 10 zásad zdravého spánku.

6.     Přijměte sami sebe

Přijmout se takoví, jací jsme, je opravdu těžké, ale není to nemožné. Věřte, že pokud se přijmete a budete mít rádi sami sebe, uleví se vám. Najděte to, v čem jste dobří a přijměte svou jedinečnost. Nepodléhejte negativním myšlenkám. Učte se nové věci, poznávejte nová místa, lidi. To, že se budete podceňovat, neustále si říkat, že nejste dost dobří, nebo stát hodiny před zrcadlem a hledat nedostatky vaše duševní zdraví poškozuje. Pokud si traumata nesete už dlouho v sobě, třeba vám spolužáci říkali, že nejste dobří, nebo se vám nedostalo dostatečné uznání od rodičů, promluvte si o svých pocitech, ať už to bude přítel nebo profesionál.  

Mindfulness

Když přijmete vše, v čem nejste dobří a zaměříte se na věci, které děláte dobře a které na sobě máte rádi, získáte sebevědomí. Jestli se chcete změnit, nedávejte si nerealistická očekávání, nechtějte změnu hned, ale dělejte ji v malých krůčcích, postupně.  

Dana Grófová

Vždy mě zajímalo psychické zdraví, to, jak být v pohodě a odbourat ze života stres. Ráda zkouším nová cvičení, meditaci či jógu, ale i další pomůcky, které mému zdraví a udržení psychické rovnováhy pomůžou. A správná strava a dobré zažívání jsou jednoduše základ.