5 tipů, jak posílit imunitu

Býváte často nemocní a každá nemoc se na vás hned nalepí? Ať už je to chřipka či jen časté nachlazení, v boji s různými nemocemi vám pomáhá vaše imunita. Přečtěte si několik osvědčených tipů, jak efektivně posílit imunitu.

Konec léta se blíží a podzim je obdobím častých nachlazení, chřipky, rýmy a dalších zdravotních neduhů. I proto bychom měli pravidelně podporovat a posilovat naši imunitu a obranyschopnost organismu. Jak zlepšit imunitu?Důležitý je pohyb, zdravá strava a dostatek vitaminů a minerálních látek, které podporují imunitní systém. Existuje spousta vitaminů na imunitu pro děti i dospělé, než si je ale naordinujete, vždy se poraďte se svým lékařem nebo lékárníkem. Jen tak budete mít jistotu, že užíváte to, co potřebujete, a nezatěžujete tělo látkami, kterých máte dostatek.

Zdravé střevo je základ

Věděli jste, že až 70 % imunitních buněk se nachází v našich střevech? Najdete v nich až 100 trilionů různých mikrobů a bakterií, které pomáhají se syntézou vitaminů pro imunitní systém. Proto bychom měli dbát na to, co jíme, nepřejídat se nezdravým jídlem a podpořit správnou funkci střev probiotiky a prebiotiky. Probiotika snadno doplníte například ve formě doplňku stravy, ale například i jídlem jako je fermentovaná zelenina (třeba kimči nebo kysané zelí) či kefír, jogurty a tvrdé sýry, prebiotika pak najdete například v banánech, jablkách, česneku nebo cibuli. 

Posílení imunity přírodní cestou

Imunitní systém posílí také pravidelný pohyb. Ať už sportujete aktivně nebo si jen zajdete na delší procházku, pravidelný pohyb je pro naši imunitu důležitý. Nemusíte být přitom žádný vrcholový ani aktivní sportovec, stačí se jen udržovat v kondici, například se někdy vzdát cesty výtahem a jít po schodech, vystoupit o zastávku dřív a dojít zbytek cesty pěšky, či se o víkendu vydat někam na procházku. Organismu ale prospěje i jednoduché cvičení, které zvládnete doma.

 

Přečtěte si naše tipy v článku Domácí cvičení: Jak na něj.

 

Dopřejte tělu potřebné vitaminy a minerály

Při posílení imunity často saháme po vitaminu C jako po prvním řešení. Buď si ho koupíme jako doplněk stravy, nebo zvýšíme konzumaci pomerančů. Ovšem např. takový rakytník má v sobě vitaminu C mnohem více než pomeranč. Zkuste proto třeba rakytníkový sirup.

Kromě céčka je jedním z nejdůležitějších vitaminů také vitamin D. Pokud trpíte častými infekcemi, například močového měchýře, je možné, že právě déčka máte nedostatek. Vitamin D doplníte snadno i tak, že o volné chvilce vyběhnete na pár minutek na sluníčko, ale pozor, abyste se nespálili. Nejlepší je být na slunci po dobu, než vám pokožka mírně zčervená. Vitamin D ale najdete i v potravinách jako jsou ryby, vejce či hovězí maso. Doporučená denní dávka je 200 až 2000 IU, dávku si sami nezvyšujte a dbejte na pokyny v příbalovém letáku či od vašeho lékaře nebo lékárníka. 

Co se týče minerálů, pro imunitní systém jsou velmi důležité zejména selen a zinek, které jsou součástí enzymatických procesů v těle. Zdrojem těchto minerálů jsou potraviny s vysokým obsahem bílkovin (luštěniny, celozrnné obilniny, houby, špenát).

Dostatek spánku podpoří imunitní funkce

Důležitým faktorem pro správnou funkci imunitního systému je dostatek spánku. Dopřejte si denně nejlépe 7 až 8 hodin kvalitního spánku. Nedostatek spánku, tedy méně než 6 hodin, způsobuje oslabení nejen imunitního systému, ale těla celkově, cítíte se vyčerpaní, unavení a vystresovaní. Abyste si dopřáli opravdu kvalitní odpočinek, dodržujte několik zásad zdravého spánku, jako pravidelný spánkový režim, před spaním nejezte těžká jídla, ani se fyzicky nenamáhejte.

Snažte se omezit stres

Stres je jedním z faktorů, které náš imunitní systém dokáží pořádně ochromit. Příliš mnoho stresu způsobuje snížený počet lymfocytů, ale také bílých krvinek, které jsou v boji proti virům a bakteriím nejdůležitější. Samozřejmě ne vždy se stresu vyhnete, ale jde ho odbourat, ať už cvičením nebo například meditací.

 

Čtěte dál:

Jak se vyvarovat nákaze během epidemie koronaviru

Bakterie ve střevech: Jak obnovit střevní mikroflóru?

Jaký je rozdíl mezi probiotiky a prebiotiky?

Dana Grófová

Vždy mě zajímalo psychické zdraví, to, jak být v pohodě a odbourat ze života stres. Ráda zkouším nová cvičení, meditaci či jógu, ale i další pomůcky, které mému zdraví a udržení psychické rovnováhy pomůžou. A správná strava a dobré zažívání jsou jednoduše základ.