Proč se vám nedaří zhubnout?

Všichni chceme vypadat dobře, nestydět se obléct do plavek a být fit. Na světě existuje mnoho způsobů, jak se zbavit přebytečných kil a zhubnout. Ne vždy je to snadné a občas vás různé diety mohou potrápit, a dokonce vám i uškodit. Jak tedy hubnout správně a jaké nejčastější chyby při hubnutí děláme?

Nejčastější chyby při hubnutí

Možná to znáte i vy – chcete ubrat na váze, ale nedaří se vám. A to dodržujete všechna pravidla, jak správně zhubnout, poctivě počítáte kalorie a jíte zdravě. Pak se postavíte na váhu, ale vidíte, že se číslo na displeji nijak nezměnilo, nebo hůř, dokonce se zvýšilo. Jaké chyby tedy děláte?

 

1.     Chcete zhubnout hned

Odjíždíte na dovolenou a potřebujete rychle shodit pár kil? Pokud jste si na internetu našli další redukční dietu, která vám slibuje, že zhubnete 10 kilo za týden, když budete jen pít nějaký zázračný elixír, rozhodně se do ní nepouštějte. Svému tělu tak uškodíte, a navíc se vám případná ztracená kila velmi rychle vrátí zpět.

 

Hubnutí musí mít smysl, jestli chcete zhubnout trvale. Někomu trvá hubnutí déle, jinému zase jde rychleji. Tady žádné zázraky nepomohou, musíte mít jednoduše pevnou vůli a vydržet. Správné hubnutí je závislé na správné stravě a pohybu. Nechtějte všechno hned, zavádějte změny postupně tak, abyste po chvilce neměli chuť sklouznout zpět do starých kolejí a abyste si nové zdravé návyky udrželi.

 

2.     Stále řešíte jen kila

Stoupat si po každém cvičení na váhu vám nic nepřinese. Navíc váha není zase tak dobrý parametr na to, abyste mohli posoudit, jestli skutečně hubnete nebo ne. Velkou roli v kilech může hrát například zadržovaná voda nebo nárůst svalové hmoty. Pokud chcete vidět výsledky, raději zvolte metodu měření mír na místech, kde chcete zhubnout – zpravidla pas, boky a stehna, případně paže. Stanovte si ale jen jeden den v týdnu, kdy se přeměříte. Vážení a měření každou hodinu po každém cvičení k ničemu nevede a může vás spíše frustrovat, že vám to nejde tak rychle, jak byste si přáli.

 

Místo neustálého řešení kil, zkuste myslet na to, jak se po cvičení cítíte. Máte víc energie? Lépe se vám spí? Zlepšilo se vám trávení? A to samé můžete udělat s jídlem. Pozvolná výměna fast foodu za zdravou stravu, ovoce a zeleninu postupně přinese lepší pocit, nebudete mít pocit nafouknutí a poděkuje vám i trávicí soustava.

 

3.     Jíte málo nebo hladovíte

V současné době je trendem tzv. intermittent fasting neboli přerušovaný půst. Tato metoda spočívá v tom, že 16 hodin nejíte vůbec nic a pak se můžete najíst ve zbývajících 8 hodinách (může být ale stanoven i jiný interval mezi tím, kdy jíte a kdy se postíte). Ovšem takovýto typ stravování nemusí být pro každého vhodné a rychlý přechod na tento systém může být i škodlivý. Hladovění a odpírání si jídla, když máte opravdu hlad, není zdravé, stejně tak jíst malé porce, ve kterých se tělu nedostává potřebné množství živin.

 

Příliš nízký energetický příjem bude hubnutí spíše bránit a zpomalovat metabolismus. Proto byste měli jíst pravidelně a tělu zajistit stálou hladinu cukru v krvi. Nemusíte do detailů střežit, kolik čeho sníte, nebo jestli jste snědli zrnko rýže navíc. Zdravé tuky a sacharidy potřebujete, takže se svého oblíbeného pečiva nemusíte vzdát nadobro, stačí omezit jeho spotřebu.

 

4.     Nemáte pohyb

Strava je při hubnutí důležitá, pokud se ale nebudete i dostatečně hýbat, nebudete s výsledkem spokojeni. Při cvičení se vaše tělo zpevní a pohyb vám dodá energii. Nedostatek pohybu, ale i nesprávný pohyb, jsou stejně nevhodné jako hladovění. Pokud chcete opravdu zhubnout, cvičte. Velmi dobrým pomocníkem při hubnutí je kardio cvičenínebo běh. Kombinujte je ale s posilovacími cviky. A jestli nejste zrovna příznivcem cvičení, snažte se alespoň chodit. Doporučuje se denně ujít alespoň 10 000 kroků. Zkuste to dodržet a jít zítra do práce pěšky, nebo vystoupit o zastávku dřív a projít se. I takovýto pohyb je lepší než celodenní sezení.

 

5.     Nespíte a jste ve stresu

Nedostatek spánku hubnutí také nepomůže. Stejně jako přílišný stres. Každý z nás samozřejmě stres denně zažívá a v malém množství nás neohrožuje, ale dlouhodobý a neustálý stres pro náš organismus není dobrý. Má pak vliv na celé naše fungování, od jídla, zažívání až po špatný spánek. A také se nám kvůli němu může zvyšovat podíl tuku v těle, jelikož produkovaný kortizol, stresový hormon, množství tuku v těle zvyšuje.

 

Důležité tedy je se snažit příliš nestresovat, vypustit z hlavy nepotřebné věci. Zkuste to například s meditací nebo jógou. A důležité je dopřát si denně alespoň 7 až 8 hodin kvalitního spánku. Vše se vším souvisí  – zdravá strava, pravidelný pohyb vedou ke zlepšení metabolismu a fyzické i psychické pohodě, a to následně vede ke snížení stresu, kvalitnějšímu spánku a tedy i hubnutí.

 

Jaké potraviny nejíst při hubnutí?

Mnoho lidí při hubnutí začíná u jídla. Ze svého jídelníčku vyškrtnou všechno, co považují za nezdravé: cukrovinky, fast foody, smažená jídla, bílé pečivo nebo i brambory, čokoládu a další. Ano mnoho z toho je opravdu nezdravé. Ne všechno je ale nutné hned vyházet z lednice. Zajímejte se o to, co jíte, studujte obsah potravin, které kupujete, a snažte se do svého jídelníčku zapojit více ovoce a zeleniny.

 

Mezi potraviny, které nejíst při hubnutí, patří:

  • Veškeré cukrovinky a pochutiny – často totiž obsahují cukr ve velkém množství.
  • Vyhněte se přeslazeným nápojům a přílišnému slazení. Omezit cukr se ze začátku může zdát těžké, ale věřte, že vaše tělo si za chvíli zvykne. Cukr do čaje nahraďte medem a postupně snižujte dávku, do kávy si dávejte cukru méně až se ji naučíte pít bez cukru.
  • Pokud si rádi dopřejete čerstvé pečivo, nemusíte ho úplně vyškrtnout, ale snažte se jeho konzumaci omezita spíše to bílé nahraďte ideálně celozrnným.
  • Smažená jídla a jídla z rychlého občerstvení, která se často „koupou v oleji“.
  • Určitě nejezte různé brambůrky, krekry a tyčinky a dobré je vyhýbat se nebo výrazně omezit konzumaci potravin s vysokým obsahem nasycených tuků jako jsou uzeniny, paštiky, tlačenka, tučné smetany, majonézy, tučné maso a tučné sýry.

 

Jestliže chcete zhubnout a váhu si následně udržet, dodržujte pravidelný pitný režim. Nejlépe pijte obyčejnou vodu, klidně dochucenou citronem či okurkou a střídejte s minerálními vodami s obsahem stopových prvků, které posílí organismus, s ovocnými čaji a ředěnými džusy, které obsahují vitaminy. Neměli byste ale pít sladké nápoje, např. různé limonády s vysokým obsahem cukru. Při hubnutí hraje také zásadní roli omezení alkoholu.

 

Čtěte dále:

Pusťte se do předjarního běhání! Rady pro běžecké začátečníky

Meditací proti stresu. Jak na to?

Letní oběd z cukety: Cuketová polévka, špagety či cukeťáky

Dana Grófová

Vždy mě zajímalo psychické zdraví, to, jak být v pohodě a odbourat ze života stres. Ráda zkouším nová cvičení, meditaci či jógu, ale i další pomůcky, které mému zdraví a udržení psychické rovnováhy pomůžou. A správná strava a dobré zažívání jsou jednoduše základ.