Hygiena chodidel: Správný postup pro dokonalé plosky

Bojujete-li s onemocněním nehtů nebo kůže na nohách, jistě se snažíte dodržovat pečlivou hygienu chodidel. Ne každý ale umí správný postup, a proto se může stát obětí nehtové nebo kožní mykózy. Předejděte nebezpečné infekci a naučte se, jak dokonale pečovat o svá chodidla.

Krásné a zdravé nohy s pěstěnými nehty

Abyste se vyhnuli nejen zápachu nohou a popraskání pat, ale i jejich možnému infekčnímu onemocnění, doporučujeme dodržovat základní postup hygieny chodidel. Přečtěte si, zda při mytí nohou neděláte nějakou chybu.

 

Nohy každý den pečlivě umývejte i mezi prsty

Jak se o nohy starat? Nohy byste měli důkladně namydlit a omýt vodou alespoň jednou denně. Mýdlo dejte i do meziprstních prostorů a na celou plosku. Následně je dokonale vysušte ročníkem – opět nezapomeňte na jemnou kůži mezi prsty, kde se kožní infekce objevují nejčastěji. Vlhko a teplo v kožních záhybech by mohlo napomoci růstu plísní, které onemocnění způsobují (více o plísňových onemocněních kůže zjistíte v článku Plíseň kůže: Co to je a jak se projevuje). Jestliže máte problém se zápachem a silným pocením, můžete si nohy umývat několikrát denně. Nezapomeňte je vždy dosucha vytřít a vzít si čisté ponožky.

 

Každý den noste čisté ponožky, nejlépe z bavlny nebo jiných přírodních materiálů. V syntetických tkaninách by se vaše noha mohla více potit, zapáchat a kůže by nemohla dýchat. Snažte se nosit prodyšnou obuv, která vám zaručí komfort. Špinavé ponožky perte na 60 °C.

 

Týdenní vyživující půlhodina

Nohy pravidelně, alespoň jednou za týden, vyživujte mastí nebo krémem. Pokud máte kožní problémy, zeptejte se v lékárně na některý z mnoha volně prodejných léků (např. Exoderil). Jestliže na nemoci nohou netrpíte, používejte hydratační krémy nebo oleje, které suchou pokožku chodidla vyživí a promastí.

 

Odstraňujte hrubou kůži a nehty zastřihujte do roviny

O nehty na nohou pečujte zhruba každých 14 dní. Rovně je zastřihněte svými vlastními nůžtičkami a upravte nehtovou kůžičku. Jednou za 2 týdny je také vhodné odstranit pemzou hrubou pokožku. Před drhnutím odmočte nohy na 10 minut v teplé vodě s 2 polévkovými lžícemi mořské soli. Kůže se pak bude snáze olupovat. Následně můžete nohy ošetřit i peelingovým gelem, který zjemní pokožku i v nedostupných záhybech.

Hygiena chodidel

Díky pečlivé hygieně chodidel se budete moci brzy chlubit zdravýma nohama.

Pozor na bosou chůzi ve společných sprchách

Nezapomeňte také na další povrchy, které se vašich nohou dotýkají. Koupelnové předložky perte alespoň jednou za 2 týdny na 60 °C, ručníky na stejnou teplotu 1× týdně. Používejte dezinfekční spreje do bot, k návštěvám si noste vlastní přezůvky a ke starání se o nohy používejte jen váš soukromý ručník a sadu na pedikúru. Ve společných prostorech (bazény, sauny, posilovny apod.) vždy používejte boty do sprchy a nikdy nechoďte naboso.

 

Mykózu poznáte podle svědění i změn na nehtu

Jestli na svých nohou pozorujete svědění kůže, zbytnění nehtu a jeho barevné změny, či dokonce loupání a bolestivé ranky, navštivte svého lékaře. Mohlo by se jednat o mykózu kůže nebo nehtů – plísňové onemocnění, které může oslabeným a chronicky nemocným pacientům způsobovat vážné zdravotní komplikace. Pokud zahájíte léčbu včas, dá se infekce léčit poměrně jednoduše a snadno. Pokud ale s mykózou bojujete několik měsíců či snad let, počítejte s dlouhodobým ošetřováním a pravidelnou pedikúrou, abyste se onemocnění zbavili a nepřenášeli jej na další osoby.

 

Hygienou chodidel ke zdravým a krásným nohám

Krásné nohy nestojí mnoho úsilí, ale musíte se péči o ně věnovat pravidelně. Dodržujte pečlivou hygienu chodidel, nohy mažte vyživujícími krémy a olupujte zhrublou kůži. Získáte tak zdravou a jemnou pokožku, silné nehty a vaše obuv nebude zapáchat. Když si pospíšíte, můžete mít krásné nohy do sandálů již tohle léto.

 

Dále čtěte:

Plíseň nehtů: Jak bojovat proti nepříjemnému onemocnění?
Mýty o mykóze nehtů

Tereza Hášová

Celý život bojuji s atopickým ekzémem, proto se zajímám zejména o prospěšný životní styl a péči o pokožku. Ráda vařím klasická jídla ve zdravějším hávu a věnuji se i psychické hygieně. Myslím, že zdravé zažívání a pohyb mají velký vliv na fungování našeho těla a duševní pohodu.