Co způsobuje vypadávání vlasů a jak opět získat bujnou kštici?

Vlasy mohou začít vypadávat během období plného stresu, kvůli nedostatečné výživě organismu či po porodu. Ztráta vlasů může být také příznakem stárnutí nebo nerovnováhy organismu. Jaké jsou nejčastější příčiny ztráty vlasů a jak získat zpět hustou hřívu?

Denně ztratíme přirozeně stovku vlasů

Průměrně zdobí lidskou hlavu asi 80–140 tisíc vlasů. Každý z nich je ukotven v pokožce kořenem, který je obklopený cévami a potními i mazovými žlázami. Vlas roste rychlostí asi 0,2–0,4 mm za den, po maximálně 6 letech pak samovolně vypadne. Denně takto přirozeně ztratíme až 100 vlasů. Na podzim a na jaře vlasy vypadávají ve větším počtu, jde o sezónní a přirozený jev. Pokud však vlasy ztrácíte v rychlejším tempu dlouhodobě, může začít vlasová pokrývka řídnout. Padání vlasů může ovlivňovat i psychiku člověka nebo poukazovat na nerovnováhu organismu. Proto byste mu měli věnovat pozornost a zjistit, co za úbytkem vlasů stojí.

Padání vlasů je projevem nedostatečné výživy i hormonálních změn

Vlasy mohou začít padat při dočasném i dlouhodobém oslabení organismu. Důležitý je pohled na genetické předpoklady, zdravotní stav, stres a výživu, které mohou chronické vypadávání vlasů způsobovat. Tento stav lze u většiny případů na počátku zvrátit nebo výrazně zpomalit odstraněním důvodu vypadávání – nejčastěji je to:

  • stres,
  • alergická reakce nebo autoimunitní onemocnění kůže (lupus, alopecie),
  • hormonální nerovnováha v těhotenství, v menopauze, během stárnutí,
  • vysazení antikoncepce,
  • nedostatek vitaminů,
  • zánět v těle,
  • chudokrevnost,
  • radikální snížení hmotnosti během krátké doby (nedostatek vitaminů a minerálů),
  • užívání některých léků (zejména hormonálních, proti epilepsii či proti vysokému cholesterolu),
  • onemocnění štítné žlázy nebo nadledvinek (způsobuje nevyrovnanost hormonů),
  • radioterapie (léčba nádorového onemocnění).

Vypadávání vlasů po porodu a v menopauze poukazuje na hormonální bouři a pokles estrogenu. Ztrácení vlasů může trvat i půl roku, pokud však přetrvává déle i přes dodržení zdravého životního stylu, nestyďte se o problému promluvit se svým lékařem.

Fénování vlasů

Jak zabránit vypadávání vlasů?

Ať už vám vlasy padají po náročném období, nebo s úbytkem porostu bojujete dlouhodobě, zmírnění obtíží vám přinese:

  • vyhýbání se stresu,
  • zdravá výživa posilující imunitní systém (zelenina, ovoce, případně vitaminové doplňky a probiotika – např. Linex Forte),
  • pravidelná masáž pokožky hlavy (podporuje prokrvení a vyživení vlasů),
  • používání šetrných šamponů,
  • nepřehřívání pokožky hlavy (nenoste dlouho nasazenou čepici nebo helmu),
  • snížení zátěže vlasů – omezte barvení, fénování, kulmování, žehlení vlasů apod.,
  • ponechání volného účesu – nestahujte vlasy do těsného culíku, copu nebo drdolu,
  • mytí vlasů měkkou vodou (tvrdá vysušuje pokožku),
  • užívání doplňků proti vypadávání vlasů s obsahem látek s klinicky prokázanými účinky (minoxidil, fluridil, aminexil, melatonin, kyselina hyaluronová).

Do své stravy byste měli přidat nejen ovoce a zeleninu, ale také ryby, luštěniny, semínka a ořechy. Zaměřte se také na zvýšený příjem železa, zinku, selenu, fosforu, vitaminů B6, B12 a C. Jestliže se po dodržování zdravé životosprávy a snížení míry stresu ani po 3 měsících neprojeví poklesem úbytku vlasů, navštivte raději lékaře. Vyloučí možné hormonální problémy a pomůže vám najít příčinu.

Tereza Hášová

Celý život bojuji s atopickým ekzémem, proto se zajímám zejména o prospěšný životní styl a péči o pokožku. Ráda vařím klasická jídla ve zdravějším hávu a věnuji se i psychické hygieně. Myslím, že zdravé zažívání a pohyb mají velký vliv na fungování našeho těla a duševní pohodu.